Wendbare organisatie

Ondernemingsraad

 
“Naar aanleiding van een signaal van de OR is het bewustzijn van arbeidsomstandigheden binnen de organisatie vergroot. ”

Samenstelling van de OR in 2020: 

 Voorzitters 

Jeroen Ohlenbusch (Ondersteuning)

Samet Baydar (Wonen)

 Penningmeester  Eelco Duwel (FInance and Control)
 Leden

Manon Oosterman - Tjho (Vastgoedbeheer)

Raymond de Wilde (Vastgoedbeheer)

Diana van der Land (Zakelijk Beheer)

Peter Visser (Vastgoedbeheer)

Salma Mechbal (Ondersteuning)

Ingeborg Couvée (Wonen)

Tom Jurgens (Ondersteuning)

Peter Sievers (Wonen)

 Ambtelijk secretaris   Linda Heemskerk (geen OR-lid)

Overleg

In 2020 kwam de OR twaalf keer bijeen voor een OR-vergadering, zes keer voor een overlegvergadering met bestuurder en manager HR en twee keer voor een overleg met RvC en bestuurder. De meeste overleggen vonden uiteraard online plaats vanwege de Covid-19-maatregelen.

Daarnaast is één keer overleg geweest met de externe vertrouwenspersonen en meermaals met Arbodienst BrinQer. Een delegatie van de OR voerde daarnaast frequent overleg met een delegatie van het Coronateam om input te leveren en signalen en zorgen vanuit de achterban terug te koppelen.   

De OR laat zich ook regelmatig informeren door HR over het verzuim bij Eigen Haard; uiteraard altijd alleen op hoofdlijnen en nooit over individuen. De werkgroep Organisatieontwikkeling hield de vinger aan de pols wat betreft de verandertrajecten bij ICT-services en Vastgoedbeheer door middel van ‘bijpraatsessies’ met het management. 
De meeste overleggen vonden uiteraard online plaats vanwege de Covid-19-maatregelen.
Voor nieuwe medewerkers organiseerde de OR twee keer een introductiebijeenkomst, waarvan één keer digitaal. Het online overleg was voor iedereen wennen, maar desondanks kunnen we constateren dat vrijwel alle overleggen gewoon doorgang konden vinden en productief zijn geweest. 

Door het vertrek van Mieke van den Berg werd Bert Halm vanaf begin 2020 de vaste overlegpartner van de OR. De samenwerking met het Bestuur en de RvC ervaart de OR als zeer prettig en constructief. 

Training en ontwikkeling 

De OR volgde begin 2020 een tweedaagse training. Daarbij was aandacht voor de onderlinge samenwerking, de samenwerking met het bestuur, het informatie- en adviesrecht van de OR en de wet Arbeidsmarkt in Balans. In december 2020 volgde de OR een digitale training over hybride werken.  Ook woonden diverse OR-leden verschillende seminars of bijeenkomsten bij over actuele onderwerpen.

Communicatie

In 2020 zette de OR vooral in op het plaatsen van regelmatige nieuwsberichten op Worx als middel om de achterban te informeren over actuele onderwerpen. De notulen van de OR-vergaderingen worden gepubliceerd op Worx. 

Wat waren de belangrijkste onderwerpen in 2020?

Coronamaatregelen en thuiswerken

In 2020 is er veel veranderd. Van het werken op kantoor naar thuiswerken voor de meeste collega’s.  HR en bestuur hebben de OR goed meegenomen in de informatie over de Covid-19-maatregelen die Eigen Haard heeft genomen. Het Coronateam stemde regelmatig af met de OR, die daarbij signalen vanuit de organisatie kon inbrengen. De OR heeft direct aandacht gevraagd voor het verstrekken van (Arbo) middelen en een tegemoetkoming in de kosten voor het thuiswerken. Het Bestuur koos voor twee uitkeringen als ‘blijk van waardering’. Toen bleek dat de maatregelen langer zouden gaan duren, heeft de OR opnieuw aangedrongen op een structurele oplossing, waarop is toegezegd dat deze er zou komen in 2021. 

De OR hield een informele achterbanraadpleging waarbij een belangrijk thema was hoe collega’s het thuiswerken ervaren. Welke uitdagingen brengt dit met zich mee, kan iedereen thuis goed zijn werk doen? De uitkomsten hiervan besprak de OR met het bestuur en HR. Ook vroeg de OR extra aandacht voor het tijdspad voor terugkeer naar Eigen Haard. Dat laatste bleek helaas in het najaar niet haalbaar en thuiswerken werd weer de norm. 

Thuiswerken / hybride werken

Door Covid-19 is het zogenaamde ‘hybride werken’ in een stroomversnelling gekomen. Het nieuwe werken is daardoor een mix van werken op locaties in de wijken, online, thuis en onderweg. Inmiddels heeft Eigen Haard een start gemaakt om het hybride werken verder in kaart te brengen. In het eerste kwartaal van 2021 wil Eigen Haard een heldere visie hebben over het hybride werken.  De OR is nauw betrokken bij deze ontwikkelingen en een delegatie van de OR fungeert als klankbordgroep voor het projectteam hybride werken.  

Organisatiewijzigingen divisie Vastgoedbeheer

In 2020 vond een aantal organisatorische veranderingen plaats binnen Vastgoedbeheer. Al snel nadat er een nieuwe directeur was aangesteld, werd duidelijk dat er De OR ziet dat de directeur Vastgoedbeheer de medewerkers goed betrekt bij de veranderingen. meer organisatorische wijzigingen op stapel staan, onder andere de her-organisatie van D&E, ketensamenwerking met leveranciers, samenvoeging van regio’s en een meer data-gerichte sturing met het Bedrijfsbureau in een centrale rol.  De OR ziet dat de directeur Vastgoedbeheer de medewerkers goed betrekt bij de veranderingen en houdt zelf ook de vinger aan de pols door zich regelmatig te laten bijpraten. De eerste adviesaanvraag wordt in Q1 2021 verwacht.

I&P outsourcing ICT  / Team X

Met name de outsourcing van ICT heeft een grote invloed gehad op de gehele organisatie. De OR voerde evaluatiegesprekken naar aanleiding van de veranderingen, de ervaringen en bevindingen van zowel het management als die van medewerkers. Omdat ICT- processen binnen Eigen Haard aan een grote dynamiek onderhevig zijn, wil de OR graag goed betrokken blijven bij deze ontwikkelingen, zoals de aanstelling van het Informatiemanagement ‘Team X’. De OR heeft daarom aangegeven een formele adviesaanvraag te verwachten en het belang benadrukt van het tijdig betrekken van medewerkers bij de veranderingen.  

Arbobeleid

Op Arbogebied zijn er het afgelopen half jaar veel ontwikkelingen geweest. Naar aanleiding van een signaal van de OR is het bewustzijn van arbeidsomstandigheden binnen de organisatie vergroot. Eigen Haard nam een nieuw Arboadviesbureau in de arm om het Arbobeleid te professionaliseren. Bij de aanpassing van de RI&E (Risico-Inventarisatie & Evaluatie) kon meteen de gewijzigde situatie als gevolg van de Covid-19-crisis worden meegenomen. Via een gespecialiseerd bureau is uitvraag gedaan naar de psychosociale Arbobelasting. Beide zaken zijn verwerkt in een plan van aanpak waarvoor de OR begin 2021 een instemmingsaanvraag verwacht. De OR gaf verder input op het gewijzigde protocol ongewenste intimiteiten, voerde overleg met de Arbodienst en HR over het ziekteverzuim en stemde in met het uitbesteden van de interne vertrouwenspersonen (‘klokkenluidersregeling bij misstanden’). We kijken terug op een jaar waarin het Arbobeleid goed op de kaart is gezet.

Adviesaanvraag WEM (Woonfraude, Eigenaarsrol VvE Middensegment)

In januari 2020 heeft de OR advies uitgebracht op het voorstel voor de organisatieaanpassingen van WEM. Na vertrek van de manager WEM zijn de drie onderdelen samengebracht bij andere onderdelen binnen Wonen. Eind 2020 heeft de OR de organisatiewijziging met de directeur Wonen geëvalueerd. Ondanks de lastige start vanwege het thuiswerken zijn de medewerkers en management positief over het resultaat en de wijze waarop de teams nu functioneren.  

Adviesaanvraag outsourcing catering

De OR is in een vroeg stadium betrokken bij de adviesaanvraag outsourcing catering en voerde gesprekken met betrokken medewerkers. De OR adviseerde positief advies over de outsourcing van de catering, onder de voorwaarde dat er een goede regeling getroffen wordt met de huidige cateringmedewerkers. Ook adviseerde de OR om de medewerkers te betrekken bij de keuze voor de cateraar. Hierop hebben leidinggevenden een uitvraag gehouden onder medewerkers. Inmiddels is er een cateraar geselecteerd waarmee we hopen in 2021 van start te kunnen.