Betrokken partners

Huurdersorganisaties

“De huurdersverenigingen waren extra alert op de bereikbaarheid en dienstverlening tijdens de Covid-19-periode.”

Onze huurdersorganisaties bestaan uit ruim honderdvijftig bewonerscommissies, zes huurdersverenigingen en de huurdersfederatie Alert. Hiermee zijn de huurders op alle niveaus vertegenwoordigd. Met de bewonerscommissies overlegden wij ook in 2020 minimaal twee keer per jaar, met de lokale huurdersverenigingen in ieder geval drie keer per jaar en met de huurdersfederatie Alert staan jaarlijks in ieder geval vijf overleggen gepland.

Deze overleggen vonden door de Covid-19-maatregelen voornamelijk digitaal plaats. Vooral de vrijwilligers hebben in 2020 extra inspanningen geleverd om digitaal te blijven overleggen met Eigen Haard en de achterban en dat is goed gelukt.

Bewonerscommissies

Wij overlegden in 2020 met de bewonerscommissies tijdens een voor- en najaarsoverleg. De bewonerscommissies behartigen de belangen van de bewoners in een wooncomplex. Op sommige onderwerpen heeft een bewonerscommissie adviesrecht. Afspraken leggen we vast in een sociaalplan en een projectplan. Als er in een project geen bewonerscommissie is, neemt de lokale huurdersvereniging die rol over. In sloop- nieuwbouw-, SAVE- en renovatieprojecten werken we samen met tijdelijke bewonerscommissies. Deze worden opgericht om de belangen van de huurders tijdens een project te behartigen en de overeenkomst ligt vast in een participatieplan.

Huurdersverenigingen

In 2020 waren de bereikbaarheid en dienstverlening van Eigen Haard tijdens de Covid-19-periode onderwerpen waar de huurdersverenigingen extra alert op waren. Mede door de signalen van de huurdersverenigingen voerden we een aantal verbeteringen door om dit op peil te houden.

Huurdersfederatie Alert

Aan huurderfederatie Alert - bestaande uit lokale huurdersorganisaties - is in 2020 advies gevraagd over de jaarlijkse huuraanpassing. Eerder gaf Alert ongevraagd advies op dit onderwerp. Wij namen dit ongevraagde advies niet over, maar het heeft wel geleid tot aanpassingen in de uiteindelijke adviesaanvraag. Naar aanleiding van de reactie van Alert evalueerden we met de werkgroep Betaalbaarheid van Alert het doorlopen proces naar het advies Huuraanpassing 2020. We zijn al in mei 2020 de gesprekken over de Huuraanpassing 2021 gestart met goede wederzijdse afspraken. Dat resulteerde in maandelijkse overleggen op basis van gelijkwaardigheid en respect. We waren het zeker niet altijd eens, maar hadden respect en begrip voor elkaars standpunten.

Ook gaf Alert advies op de portefeuillestrategie. En tweemaal gaven zij hun zienswijze. Eenmaal op verkoop van een tweetal woningen in Lisse en eenmaal op deelname aan een beheervereniging voor de nieuw te realiseren wijk Wickevoort in Cruquius/Haarlemmermeer.

In 2020 kwamen wij vijf keer samen op reguliere overleggen. Alert houdt zich - namens al onze huurders - bezig met de onderwerpen en het beleid op bedrijfsniveau. Het bestuur van Alert wordt gekozen door de leden van lokale huurdersverenigingen. In 2020 vond halverwege het jaar een aantal bestuurswijzigingen plaats bij Alert.

Door de beperkingen vanwege Covid-19-maatregelen verschoven we in onderling overleg het gesprek tussen de bestuursleden van Alert en de bestuurders en leden van de Raad van Commissarissen van Eigen Haard naar een later moment. Alle partijen vonden het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan zonder de beperkingen van een digitaal overleg.

Samenwerkingsovereenkomst (SOK)

De samenwerkingsafspraken tussen Alert en Eigen Haard staan in een samenwerkingsovereenkomst (SOK). In een bijlage van de SOK staan de afspraken met de bewonerscommissies en de huurdersverenigingen. Voor de bewonerscommissies zijn deze afspraken verder uitgewerkt in een handboek.

De SOK heeft ook in de bijlage een lijst met onderwerpen waarbij staat aangegeven of de bewonerscommissies, de huurdersverenigingen en Alert informatie-, advies- of instemmingsrecht heeft. Deze lijst bevat natuurlijk alle onderwerpen en bevoegdheden vanuit de Overlegwet, maar ook de deelonderwerpen waarvan beide partijen het belangrijk vinden met elkaar te overleggen en elkaars mening te vragen.