In woningen van goede kwaliteit

Structureel innoveren

“In 2020 deden we ervaring op met een circulaire keuken.”

Innoveren is een structureel onderdeel van onze werkwijze. We deelden kennis hierover binnen onze netwerken en voerden experimenten uit om ervaring op te doen. We leren immers het beste door te doen. De lessen die we leerden, voedden ons beleid, ontwerprichtlijnen en onze uitvraag. Een greep uit de pilots in ons vastgoed in 2020.

Circulaire experimenten bij mutatie en renovatie

Bij mutatie van de woning - wanneer een huurder dus vertrekt - halen we kapotte materialen netjes uit de woning, zodat ze gemaakt en hergebruikt kunnen worden. Ook passen we hergebruikte materialen toe bij mutatie-onderhoud. Hiervoor werkten we samen met een aantal Noord-Hollandse corporaties. En de huurder merkt er niets van, want de materialen zien eruit als nieuw!

Circulaire keuken

We voerden een pilot uit met een circulaire keuken. Deze is gemaakt van duurzame materialen en zo in elkaar gezet dat delen gemakkelijk te vervangen zijn.  Zo gaat de keuken heel lang mee zonder kwaliteit te verliezen.

Circulaire uitbouw

In het Nul Op de Meter-renovatieproject aan de Kuilsenhofweg in Amsterdam Zuidoost ontwikkelden we in 2020 samen met de TU-Delft en het team van aannemer, architect en sloper een circulaire uitbouw. Hierin hergebruikten wij materialen uit het bestaande gebouw. Om dat in de toekomst ook gemakkelijker te kunnen doen, gebruikten we in het nieuwe ontwerp standaardafmetingen en zijn alle materialen zo bevestigd dat ze gemakkelijk uit elkaar te halen zijn, zonder ze te beschadigen.

Renoveren en onderdak vleermuizen

Voordat we starten met een renovatie moeten we, in het kader van de wet natuurbeheer, onder andere vleermuizen nieuw onderdak bieden. In samenwerking met Creative Composers en een sociale werkplaats maakten we nestkasten van hout uit onze eigen renovatieprojecten. Hout wat anders als afval werd afgevoerd. Zo verminderden we de impact op het milieu, stimuleerden de lokale economie en zorgen we voor werkgelegenheid in sociale werkplaatsen. En de beestjes zijn er ook blij mee, zij hebben liever 'oud' hout in plaats van 'vers' gekapt. Woongeluk dus ook voor de vleermuis, huismus en gierzwaluw!

Materialenpaspoort

In de toekomst stelt de overheid een materialenpaspoort verplicht voor de gebouwde omgeving. Een materialenpaspoort legt digitaal vast welke grondstoffen er in een gebouw zijn gebruikt. Door het vastleggen, krijgen de grondstoffen als het ware een identiteit. Je weet wat je hebt, waardoor het aan het einde van de levensduur van het gebouw of gebouwonderdeel makkelijker is om de materialen te hergebruiken. Ook de werkelijke (dag)waarde van de materialen is daarmee inzichtelijk. We experimenteerden hier in 2020 mee in de projecten Rivierenhuis, Kuilsenhofweg en Aquarius. Zo deden we alvast ervaring op en bereidden we ons voor op de verwachte wetgeving.

Uitvraag

We werken steeds meer met leveranciers, die ons adviseren en helpen met nieuwe toepassingen en uitdagingen. Zo experimenteerden we met een innovatieve aanpak bij het project Rivierenhuis, waarin we niet alleen de aannemer selecteerden, maar ook direct de architect en amoveerder (sloper). Deze aanpak leidde direct tot een hechte samenwerking tussen alle partijen. We vonden samenwerking een belangrijk selectiecriterium bij de beoordeling. We vroegen dus naar aantoonbare ervaring op dit gebied. Ook experimenteerden we met het vragen naar een visie in plaats van naar een tot in detail uitgewerkt plan.

Alternatieve energievoorzieningen

Naast de lopende isolatieprogramma’s zoals Samen Verduurzamen (SaVe) en renovatieprojecten startten we in 2020 verschillende projecten en pilots op voor de alternatieve warmtevoorziening. Zo bouwden we in de Zonnehof in Duivendrecht vijf ketelhuizen om van gas naar stadswarmte over te gaan.

Ook startten we in 2020 een experiment in Uithoorn met het gebruik van waterstof.