In woningen van goede kwaliteit

Goed onderhouden

“In 2020 startten we met een slimme manier van samenwerken met een deel van onze leveranciers.”

We ontwikkelden in 2020 onze basiskwaliteit en dat gaf ons uniforme richtlijnen hoe een woning eruit moet zien. De basiskwaliteit bood duidelijkheid voor ons, de huurders en onze leveranciers. Het gaf grip op de onderhoudswerkzaamheden en op de beheersbaarheid van de kosten. Zo brachten wij onze onderhoudsuitgaven in balans.

In 2020 startten we met het programma 'Slimmer Samenwerken' met als doel om continue te blijven verbeteren met onze leveranciers. Daarnaast maakten we een professionaliseringsslag in ons inkoopproces met een visie op ons opdrachtgeverschap en het aanbestedingsbeleid.

Wat deden we in 2020

We verrichtten 56.415 reparaties. Dit is ongeveer 10% minder dan de afgelopen jaren in verband met de Covid-19-maatregelen. Het betrof zaken, die kapot gaan in een woning en direct gemaakt moeten worden, zoals een lekkende kraan of een kapot scharnier.

Mutatie onderhoud is het opknappen van een woning als een huurder vertrekt. Wij namen 3900 woningen onder handen. Soms betrof het een paar reparaties. Maar het kon ook zijn dat we een woning verduurzaamden en opknapten met bijvoorbeeld een nieuwe keuken en/of badkamer.

Het planmatig onderhoud is onderhoud wat periodiek wordt gepleegd. Dit is 4711 keer uitgevoerd in 2020. Het gaat bijvoorbeeld om het repareren en schilderen van kozijnen, het onderhouden en vervangen van cv-ketels, het repareren en vervangen van de dakbedekking. Ook hier bekeken we waar we konden verduurzamen.

We renoveerden 316 woningen. Dit is het volledig aanpakken van een woning en daarom vaak ingrijpend. Zoals bijvoorbeeld bij het verstevigen van de fundering, het opnieuw maken van plafonds, muren, badkamers of keukens. Soms betrokken de bewoners tijdelijk een vervangende woning.

Via ons programma ‘Samen Verduurzamen (SaVe)’ verduurzaamden we 929 woningen. Dit is het energiezuiniger maken van een woning. Dit betreft het plaatsen van isolatieglas, aanpassen van de verwarmingsinstallatie, aanbrengen of verbeteren van isolatie en het plaatsen van zonnepanelen. Ook brachten we mechanische ventilatie aan.

Het behalen van draagvlak vertraagde door de Covid-19-maatregelen. Hierdoor behaalden we niet ons beoogde doel om 1500 woningen te verduurzamen.

Weten hoe ons vastgoed erbij staat

We meten de prestaties van de woningen vanuit een breed oogpunt. Zoals de scores van technische kwaliteit, de energetische kwaliteit, maar ook de verhuurbaarheid, leefbaarheid, betaalbaarheid en de financiële prestaties van ons vastgoed. Daarbij betrokken we ook het oordeel van de bewoners.

Voor inzicht in de technische kwaliteit meten we bijvoorbeeld elk jaar de onderhoudsconditie van een derde van de gevels van ons vastgoed. Op basis van deze data bepalen we de schilderprojecten voor planmatig onderhoud. Ook houden we de energetische prestaties bij in de energielabels. Zo bepaalden we welke woningen we in 2020 het beste als eerste konden verduurzamen.

Door deze bredere prestaties inzichtelijk te maken, waren de toekomstige woning- en complexstrategie en de daaraan verbonden ingrepen beter te overzien en in te plannen. Daarmee is de kwaliteit en de prestatie van de woningen ook voor de toekomst beter gegarandeerd.

Uitgevoerd onderhoud 2020
Uitgevoerde reparaties 56.415