In prettige buurten

Samenwerken bij overlast

“In het convenant Woonoverlast en Zorg Zaanstad is geregeld, dat diverse partijen zich inzetten om stank en sterke vervuiling te voorkomen. ”

In maart 2020 is onze werkwijze door de Covid-19-maatregelen drastisch gewijzigd. Van de ene dag op de andere konden we  de huurders niet thuis bezoeken, niet met netwerkpartners afspreken en geen collega’s in de wijk ontmoeten. Al snel bleek evenwel, dat de noodzaak van fysieke aanwezigheid in de wijken voor een aantal functiegroepen erg groot was en probeerden wij verder escaleren te voorkomen.

We werkten stevig samen met politie en gemeenten, zorg- en hulpverlenende instanties.  De Eigen Haard-norm werd werken vanuit huis en bij spoed in persoon. Er werden op digitaal vlak veel efficiencyslagen gehaald in 2020. Wijkbeheerders pakken veel beginnende overlast op, dat is in 2020 toegenomen. Zij verwezen door naar onze medewerkers Zorg & Overlast, of de hulpinstanties zoals bijvoorbeeld Voor Elkaar in Amsterdam.

We verwijzen ook structureel en met succes huurders door naar Beterburen. De zaken die we zelf in behandeling nemen zijn daardoor wel vaak complexer en steviger, maar in 2020 wel stabiel. Het aantal zorg-gerelateerde dossiers (zorg, psychiatrie, verslaving, vervuiling) was 44% in 2020. Covid-19-gerelateerdheid is niet bijgehouden. In 2020 hebben we wel het aantal wijkbeheerders uitgebreid, zodat overal dekking is en iedere huurder van de diensten gebruik kan maken. Door goed samen te werken met onze partners in de stad zijn we op de hoogte van elkaars mogelijkheden en activiteiten. Zo komen we snel en efficiënt tot een oplossing.

Cijfers

Soort overlast

Zorg & Overlastzaken 888 851
Bemiddeld 533 517

In behandeling

355

334

Aanmelding BeterBuren

543

598

Geëscaleerd (treiterzaak/juridisch)

19

0

Bij overlastsituaties zijn vaak veel instanties betrokken. In convenanten maken we heldere afspraken over wat we wel en niet met elkaar kunnen delen vanwege privacy. De rol van Eigen Haard als woningcorporatie beperkt zich tot de kaders die opgenomen zijn in de Woningwet. Dat betekent dat Eigen Haard inzet op het bestrijden van woonoverlast.

Belactie met oudere huurders

In 2020 hebben wij een belactie opgezet om bij ruim 4.000 oudere en kwetsbare huurders te achterhalen of er voldoende hulp en netwerk was. De meest schrijnende verhalen kwamen naar boven. Gelukkig bleek dat het overgrote deel voldoende netwerk had of burenhulp kreeg of gaf.

Convenant Woonoverlast en Zorg Zaanstad

In Zaanstad zetten partijen zich in voor het voorkomen van overlast, zoals lawaai, stank, vervuiling, intimidatie en agressie. Zij bieden zorg voor wie dit nodig heeft. Sommige situaties lossen zij vanuit hun eigen werkprocessen prima op. Bij ingewikkelde situaties en problemen op meerdere leefgebieden is samenwerking nodig met ketenpartijen om tot de beste oplossing te komen.

Er ontstaat dan een beter beeld van een situatie, het is mogelijk om vroeger te signaleren, scherper te duiden en effectiever te reageren. Om de samenwerking goed te organiseren is het noodzakelijk afspraken te maken met de ketenpartijen over het doel van de samenwerking, het werkproces en de wijze van verwerking van persoonsgegevens. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant die betrokken partijen in het najaar van 2020 hebben ondertekend.

Convenanten BeterBuren

In Landsmeer en Zaanstad zijn de convenanten voor inzet van buurtbemiddeling met de corporaties, politie en gemeenten in 2020 opnieuw afgesloten. In de andere gemeenten waren deze nog lopend.

Nieuwe aanpak: Veelmeldersaanpak

Steeds vaker hebben we te maken met huurders die niet van ophouden weten. Vaak door psychische kwetsbaarheid. Dan ontvangen we tientallen meldingen, die vaak naar allerlei partijen worden gestuurd. Soms zijn het dwingende mails met allerlei eisen die wij/Eigen Haard moeten uitvoeren, soms zijn het warrige mails met hier en daar een melding waar we al dan niet iets mee moeten. Wij antwoorden hier iedere keer zo zorgvuldig mogelijk op, maar niets hielp. In 2020 ontwikkelden wij de veelmeldersaanpak om in dit soort gevallen grenzen te stellen, medewerkers te beschermen en dossiers te sluiten.

Nieuwe aanpak: Alarmsysteem medewerkers

Om onze medewerkers bescherming te bieden tegen agressie, zijn we in 2020 een pilot gestart met Solo Protect, een vorm van persoonsalarmering. We zijn begonnen met 50 exemplaren voor collega’s met klantcontact. De evaluatie van de pilot is wat uitgesteld door Covid-19 en de vermindering van huisbezoeken.

Nieuwe aanpak: Signaleren Achter de Voordeur

Hierbij trainen we alle medewerkers van Eigen Haard met klantcontact in het opvangen en doorgeven van signalen, zoals bijvoorbeeld vervuiling, woonfraude, zorgelijke situaties, drugs etc. De training van de ruim 100 collega’s is door de Covid-19-maatregelen uitgesteld tot we weer fysiek samen mogen komen. Dit project houdt ook in dat we aannemers vragen, die achter de voordeur komen, om ons te melden wanneer ze zich zorgen maken of niet binnen worden gelaten bij geiseronderhoud. Dat zijn vaak slechte tekenen en kunnen risico’s met zich meebrengen zoals bij hoge koolmonoxidewaarden of brandgevaarlijke situaties.

Opschoning overlastdossiers

Overlastdossiers en dossiers met meldingen van agressie, die langer dan twee jaar geleden zijn afgesloten en waarna geen nieuwe meldingen meer zijn gedaan, zijn in 2020 volledig opgeschoond. Dit was een enorm grote, handmatige klus, die we begin 2020 hebben uitgevoerd. Er wordt nu een werkwijze ontwikkeld om dit goed bij te houden.

Videobellen met beschermd wonen huurders

In Amsterdam is een mooie werkwijze afgesproken om mensen vanuit de maatschappelijke opvang en beschermde woonvormen te laten doorstromen naar een zelfstandige woning: De Tien Werkafspraken Thuis in de Wijk.

In dit proces is een aantal persoonlijke momenten ingepland met de betreffende huurder, de begeleider van de hulpverlenende instantie en Eigen Haard. Doel is om in stappen te komen van een woning, die op naam van de instelling staat, naar een woning die op naam staat van de huurder zelf (dit noemt men 'omklappen'). Het is van groot belang dat dit proces doorloopt, ook in de Covid-19-tijd, waarin persoonlijke afspraken lastig zijn.

Nu worden kennismakingsgesprekken, evaluaties en 'omklap'-gesprekken veelal via videobellen gevoerd. Dan neemt de huurder met beeld de medewerker en de begeleider mee door het huis om te bekijken of de weg naar verzelfstandiging goed lukt of dat er meer begeleiding of een langere tijd nodig is voordat de woning op eigen naam komt te staan.