In prettige buurten

Actief met vrijwilligers

“Vrijwilligers aan de slag in een tuin in de Vogelbuurt in Amsterdam Noord.”

Wijkbeheerders en huismeesters helpen om het contact tussen buren te verbeteren. Wij overtuigen bewoners graag van de meerwaarde van een wijkbeheerder of een huismeester, zeker daar waar de leefbaarheidscijfers aanleiding geven.

Formele participatie

Volgens de Overlegwet betrekken wij bewoners bij ons beleid en beheer.  In 2020 werkten we samen met 38 wijkpartners en bijna 170   bewonerscommissies. Wij stimuleren bewoners zich te verenigen in bewonerscommissies en praten met hen over hun gebouw, straat of wijk. Daarnaast zijn we regelmatig in gesprek met lokale huurdersorganisaties, waarmee we de meer lokale aangelegenheden bespreken. De lokale huurdersorganisaties zijn verenigd in de huurdersfederatie Alert. Met hen overleggen we zaken als de jaarlijkse huurverhoging en beleidsvoorstellen.

Functionele participatie

In 2020 werkten we samen met 92 wijkvrijwilligers en actieve buurtbewoners voor minder formele manieren van participatie. Er zijn namelijk ook huurders die wel actief willen zijn in hun buurt, maar niet een officiële vertegenwoordiger van hun buren willen zijn. Zij helpen bijvoorbeeld de wijkbeheerder met het samen met de buren beheren van de gemeenschappelijke tuin.

Schoon & groen

Een belangrijke pijler van de leefbaarheid is schone complexen en portieken. Ook in 2020 werden er zo’n 450 complexen van de bijna 1400 complexen schoongemaakt door een schoonmaakleverancier. Wij zetten ons in om onze schoonmaak verder te professionaliseren en hebben extra ingezet op ‘schoon’ in alle buurten. In 2019 en 2020 hebben we de schoonmaak van ons bezit daarom opnieuw aanbesteed. Belangrijk hierbij zijn de gemeenschappelijke ruimten, zoals portieken en trappenhuizen.

Bewoners zijn hier zelf verantwoordelijk voor en uiteraard helpen wij hen die verantwoordelijkheid te nemen. Als we schoonmaak inkopen geven we voorrang aan bedrijven die actief samenwerken met bewoners. Want mensen die zich inzetten voor hun eigen omgeving, spreken ook hun buren aan en motiveren hen om hetzelfde te doen. Ook stimuleren wij zelfbeheer en zeggenschap van bewoners bij het onderhouden van binnentuinen en het groen rondom de woningen.
De lijnen naar de schoonmaker zijn kort. Zo kunnen bewoners rechtstreeks klachten of complimenten delen.

Persoonlijke gesprekken

Wij geven nieuwe huurders uitgebreide informatie, spreken de regels van het huurcontract door en vertellen over hun nieuwe buurt. Wij voerden in 2020 gesprekken met statushouders, maar ook met andere kwetsbare huurders getuige de Tien Werkafspraken Thuis in de Wijk-aanpak. Statushouders krijgen vaak letterlijk met 'een wereld van verschil' te maken en kunnen wel wat extra hulp gebruiken. Vaak maken we in dergelijke gevallen ook een koppeling naar actieve bewoners(groepen) of buurtorganisaties. Door Covid-19-maatregelen zijn wij minder goed in staat geweest om al onze welkomstgesprekken te voeren. Wij heten nieuwe huurders die een extra steuntje in de rug nodig hebben welkom met een persoonlijk gesprek.

Energieadvies voor bewoners

Investeren in duurzame wijken, doen we het liefst met bewoners samen. Binnen Eigen Haard geven we al een aantal jaren energieadvies om het bespaargedrag van huurders te beïnvloeden. Dat doen we in samenwerking met energiecoaches van stichting !WOON.

Binnen verschillende divisies van Eigen Haard worden trainingen aangeboden zodat wijkbeheerders en opzichters onze huurders kunnen voorzien van energieadvies na oplevering van hun gerenoveerde woning of na verduurzaming bij projecten SAVE (SAmen VErduurzamen). Door intern samen te werken met onze collega’s van Strategie, Wonen, Huurzaken en Debiteurenbeheer en extern met de gemeente Amsterdam en de andere gemeenten, zetten we ons in om meer huurders - met bijvoorbeeld betalingsproblemen of grootverbruikers - te bereiken met energieadvies om zo hun woonlasten te beperken.