Wonen betaalbaar

Van huur naar koop

“Doorstromers die een EH-huurwoning achterlaten en een EH-huurwoning kopen, betalen een vaste koopprijs.”

We richten ons in principe op de verkoop van woningen aan zittende huurders of aan doorstromers die een (sociale) huurwoning achterlaten. In 2020 slaagden wij hier60% van de bestaande woningen verkochten wij aan doorstromers! meer in dan ooit tevoren. 60% van de bestaande woningen verkochten wij aan doorstromers! Tevens letten wij erop dat we alleen woningen verkopen als dit de wijk ten goede komt, zoals bijvoorbeeld voor de leefbaarheid.

Zelfbewoningsplicht

Doorstromers die een (sociale) huurwoning van Eigen Haard achterlaten en die een voormalige huurwoning kopen bij Eigen Haard, kunnen deze woning kopen voor een vaste prijs. Om speculatie op prijsstijgingen van verkochte woningen te voorkomen, toetsen wij altijd vooraf of de huurder daadwerkelijk haar hoofdverblijf heeft bij Eigen Haard of een andere corporatie. Daarnaast nemen wij in de koopovereenkomst een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding op en tekent de koper voor de huuropzegging van de (voormalige) woning.

Verkopen van bestaande woningen

In 2020 verkochten we 37 bestaande woningen. Het aantal verkochte bestaande woningen in 2019 was 65. Ons bezit had een lagere mutatiegraad, ten gevolge van de Covid-19-crisis, waardoor er minder woningen in ontwikkelbuurten beschikbaar kwamen voor de verkoop.

Verkopen van nieuwbouw woningen

In 2020 verkochten we 120 nieuwbouwwoningen in de projecten AR33 – Sumatraplantsoen in Amsterdam-Oost en in het project de Dichters in Amsterdam Nieuw-West. In deze projecten verkochten we circa 18% van de nieuwbouw woningen aan doorstromers.

Verkopen wat niet bij ons past

We verkopen woningen of grond in gebieden, die niet bij ons passen. In 2020 verkochten wij onze grondpositie in Lisse, dat buiten ons werkgebied ligt.