Wonen betaalbaar

Passende doorstroming

“Door te ruilen van woning kunnen huurders - zonder wachtlijst - op zoek naar een woning die beter bij ze past.”

We dachten in 2020 mee over nieuwe spelregels voor de woonruimteverdeling. We zagen namelijk de druk op de woningmarkt toenemen. Ook lag er een maatschappelijke opgave om urgente groepen met voorrang te huisvesten. Zo was er steeds minder aanbod voor reguliere woningzoekenden.

Om te zorgen dat er zoveel mogelijk grote woningen in Amsterdam beschikbaar kwamen voor (grotere) gezinnen, verleidden we kleine huishoudens, die een grote gezinswoning van minimaal 60 m2 en vier of meer kamers bewonen, om naar onze middensegment woningen door te stromen. Zo zetten we ons in om maximale ruimte te bieden aan de groep grote gezinnen. In 2020 creëerden we hierdoor opnieuw 10% extra aanbod grote woningen in Amsterdam.

Naast het bijbouwen van nieuwe woningen was ons beleid erop gericht onze woningen zo goed mogelijk in te zetten voor de mensen die ze het meest nodig hebben.

Doorstromen vanuit sociale huur

In 2020 verhuurden we 82% van onze middensegment huurwoningen aan doorstromers vanuit de sociale huur. Net als in 2019 lag het percentage doorstromers bij het nieuwbouwaanbod rond de 70%. Dit kon een huurwoning in het middensegment zijn of een koopwoning.  Elke huurder, die wij motiveren te verhuizen, laat een sociale huurwoning achter.

Wij zetten ons middensegment in om de doorstroming vanuit de sociale huur op gang te brengen en te houden. Wij probeerden de kansen te vergroten voor de groep, die net te veel verdiende om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen en boden onze koopwoningen en huurwoningen in het middensegment betaalbaar aan.

Wij boden voorrang aan huurders van een sociale huurwoning, die een hoger inkomen hadden dan de inkomensgrens, en gaven hen de mogelijkheid om door te stromen naar een meer passende woning.

Woningruil

In 2020 konden 102 van onze huurders verhuizen door hun woning te ruilen. Door te ruilen van woning kunnen huurders - zonder wachtlijst - op zoek naar een woning die beter bij ze past.

Doorstromen oudere huurders

In 2020 faciliteerden we 40 keer de regeling 'Van Groot naar Beter' of 'Van Hoog naar Laag'. In 2020 verhuisden ruim 16 ouderen via van Hoog naar Laag naar een lager gelegen Eigen Haard-woning.

Oudere huurders in Amsterdam, die op een woning wonen op de tweede verdieping of hoger, kregen voorrang op woningen die lager zijn gelegen in hun eigen stadsdeel. Deze regeling was ook bedoeld om ouderen meer passend te laten wonen. In de andere gemeenten was deze extra voorrang niet nodig.

De regeling Van Groot naar Beter is bedoeld om huurders met een grote woning voorrang te geven op een woning die beter bij hen past. Zo kwamen er grote woningen beschikbaar voor grote gezinnen. Dit heeft ook als voordeel dat gezinsleden in een beter passende woning vaak langer blijven wonen naarmate ze ouder worden.

Gezinscontract voor grote gezinnen

In 2019 verhuurden we via een pilot in een nieuwbouwproject onze eerste woningen met een gezinscontract. De gezinnen kregen met voorrang een zeer ruime Wanneer het gezin kleiner wordt, stromen huurders door naar een kleinere woning. woning en huren deze zolang deze past bij de grootte van hun huishouden. Wanneer het gezin kleiner wordt, stromen zij door naar een kleinere woning. Eigen Haard toetst periodiek of de gezinssamenstelling nog passend is bij de woning.

In verband met het gebrek aan grote woningen in met name Amsterdam is in 2020 een lokale werkgroep gestart via AFWC die onderzoekt of het gezinscontract ook breder ingezet kon worden. In 2021 nemen we daarover een besluit.

Vijfjaarscontract voor jongeren

We zochten de oplossing ook in nieuwe contractvormen. Een deel van onze woningen is hier speciaal voor bestemd. Zo krijgen jongeren - tot 28 jaar - de kans tijdelijk voor maximaal vijf jaar van ons te huren en zo een start te maken. In die vijf jaar kan veel gebeuren. Het inkomen kan groeien, zodat andere woningen binnen bereik komen. Of in de tussentijd worden andere keuzes gemaakt in jonge levens. Doorgaans vinden jongeren op tijd een andere woning en komt de jongerenwoning weer beschikbaar. Hun inschrijfduur voor een sociale huurwoning loopt door.