Zoveel mogelijk mensen

Middensegment verhuur

“In 2020 gaven we 632 mensen de sleutel van hun nieuwe vrije sector huurwoning.”

Ondanks dat er ultimo 2020 door Covid-19-maatregelen een daling heeft plaatsgevonden op de woningmarkt naar een gemiddelde huur per m2 in Amsterdam tot zo’n € 23, bleven betaalbare woningen schaars voor huishoudens met een middeninkomen tot € 61.707 per jaar.

Om Eigen Haard-woningen betaalbaar te houden voor mensen met een lager middeninkomen - tussen € 39.055 en € 61.707 per jaar - houden wij onze huren laag ten opzichte van de markt. Daarom verhuurden wij in 2020 vooral vrije sector huurwoningen in het middensegment met een maandhuur tot € 1.032.

Meer betaalbare woningen in het middensegment

Eigen Haard wil 10-12% van haar woningen voor dit segment vrijmaken. De middensegment-portefeuille in 2020 was 8,39% van onze totale portefeuille aan huurwoningen. Een stijging van 0,49%. Dit kwam dit jaar met name door een toename in het nieuwbouwaanbod. Ten aanzien van 2019 betekent het echter een afnemende stijging.

Door de constante aandacht voor het passend toewijzen aan middeninkomens is in 2020 het percentage verhuringen in de huurklasse betaalbaar (middensegment) met één procent gestegen naar 96%.

Nieuw verhuurd in 2020

In 2020 gaven we 632 mensen de sleutel van hun nieuwe vrije sector huurwoning. Dit is een toename van 5%. We zien daarnaast een ruime toename van nieuwbouwwoningen ten opzichte van vorig jaar, naar 19% van het totaal aantal verhuringen. De helft hiervan waren projecten in Amsterdam, de andere helft verdeeld over Uithoorn, De Kwakel en Kudelstaart. Van de verhuringen werd 26% voor het eerst verhuurd in het middensegment (geliberaliseerd). Het percentage liberalisaties ligt hiermee 12% lager dan afgelopen jaar.

82% van de middensegment huurwoningen is in 2020 verhuurd aan mensen die een sociale huurwoning achterlaten.

Doorstromen vanuit sociale huur

Bewoners van sociale huurwoningen die doorstromen, krijgen bij ons voorrang op een middensegment huurwoning. In 2020 is 82% van de middensegment huurwoningen verhuurd aan mensen die een sociale huurwoning achterlieten. Van de doorstromers liet 42% een sociale huurwoning van Eigen Haard leeg achter.

2020 2019
 Nieuwe huurcontracten 632 600