Zoveel mogelijk mensen

Bedrijfsonroerendgoed

“Ondernemers, zoals winkeliers, kinderopvang of een buurtkamer, voegen veel toe aan een buurt en leggen verbinding met onze bewoners. ”

Omdat een gemengde buurt meer nodig heeft dan een gevarieerd woningaanbod verhuren wij aan ondernemers met een ‘Hart voor de buurt’. Ondernemers die iets toevoegen aan een buurt en de verbinding leggen met onze bewoners, zoals de winkeliers, een dokter, de kinderopvang en een buurtkamer. Zo dragen we bij aan de veiligheid en levendigheid in de buurt.

Wij kijken ook met een maatschappelijk oog naar hoe en waar we bedrijfs- en winkelruimten inzetten. De leegstandsderving nam - ondanks Covid-19-maatregelen - af in 2020 van 3,4% naar 2,8%. Dit financieel rendement behalen wij door ons vastgoed jaarlijks te laten taxeren. Zo borgen wij dat we onze bedrijfs- en winkelruimten marktconform verhuren, want ook financieel rendement op dit vastgoed is een belangrijke bron van inkomsten. In 2020 had de Covid-19-crisis een grote impact op vooral de horeca en detailhandel en namen de huurachterstanden toe.

Branchering van de bedrijfsruimtes

In 2020 brachten wij in kaart welke bedrijfsruimtes wij verduurzamen. In 2021 ligt de prioriteit op onze kantoorruimtes die groter zijn dan 100m2 en per 1 januari 2023 minimaal energielabel C moeten hebben. We kijken naar een optimale aansluiting van de verduurzaming van onze bedrijfsruimtes op de verduurzaming van onze woningen, zodat we onze middelen zo efficiënt mogelijk inzetten.

Bedrijfsonroerendgoed 2020 2019
Aantal bedrijfsruimtes 1.510 1524