Overzicht per gemeente

Amsterdam Nieuw-West

 
“Voor het beheer van de nieuwe ontmoetingsruimte Stadskas is een stichting Stadskas Tuin van Toorop opgericht, waarin bewoners zitting hebben.”

Binnen de gemeente Amsterdam golden in 2020 de Samenwerkingsafspraken 2020-2023. Deze prestatieafspraken zijn overeengekomen tussen de woningcorporaties, de huurderskoepels en de gemeente Amsterdam. De gezamenlijke partijen in Amsterdam werkten - vanuit hun eigen verantwoordelijkheid - in de geest van de nieuwe Woningwet. Het resultaat is dat het maatschappelijk presteren van de woningcorporaties goed is ingebed in het lokale beleid. De afspraken gelden voor de hele stad. Elk jaar brengt de AFWC een jaarbericht uit met uiteenlopende cijfers en informatie over de prestaties van de Amsterdamse woningcorporaties in het afgelopen jaar.  

Op de overzichtspagina Amsterdam is de verantwoording te vinden van de prestaties van Eigen Haard in 2020 op de thema’s ontwikkeling woningvoorraad, betaalbaarheid, specifieke doelgroepen, kwaliteit en duurzaamheid en toegankelijkheid. Specifiek voor Amsterdam Nieuw West wordt hier onder ingegaan op de inzet vanuit Eigen Haard in 2020 voor wat betreft de leefbaarheid. 

Leefbaarheid

In 2020 hebben we in alle wijken in Nieuw-West veel inzet gepleegd om het basisbeheer (schoon, heel en veilig) op orde te houden. Dat was een uitdaging omdat we in sommige periodes niet fysiek in de wijk aanwezig konden zijn door de Covid-19-lockdown. Tegelijk hadden Covid-19-maatregelen tot gevolg dat we meer zwerfvuil op straat en in de complexen tegenkwamen en het juist nu belangrijk was hier snel op te handhaven. In nauwe samenwerking met het stadsdeel en bewoners die fungeerden als ogen en oren in de wijk, hebben we dit toch onder controle weten te houden. 

Om snel de nodige ondersteuning te bieden in zorgelijke situaties hebben de wijkbeheerders alle bewoners van 75 jaar en ouder direct in maart 2020 gebeld. De wijkbeheerders  vroegen of bewoners zichzelf in deze moeilijke tijd konden redden of dat zij ondersteuning nodig hadden. Daar waar door bewoners extra hulp gewenst was, zijn door ons vrijwilligersorganisaties ingeschakeld. 

Geuzenveld

Het hele jaar 2020 is hier een wijkbeheerder actief geweest. Deze heeft gehandhaafd op het schoon, heel en veilig blijven van de complexen en het verbeteren van de uitstraling van de buurt. Naast de aanpak van zwerfvuil, fietsenoverlast en het verbeteren van de uitstraling van tuinen, zijn we ook met het Street Art Museum Amsterdam (SAMA) bezig geweest om een kunstwerk op de kopgevel van de Van Swietenhof te laten aanbrengen. Bewoners zullen bepalen welk kunstwerk zij het mooist vinden en dat wordt in 2021 aangebracht. 

Op sociaal gebied hebben we ons in 2020 in Geuzenveld opnieuw vooral gericht op het tot stand brengen van verbinding en ontmoeting tussen bewoners en het organiseren van ondersteuning voor kwetsbare bewoners. We werkten daarvoor nauw samen met het stadsdeel en onze partners in de buurt zoals Buurtwerkkamer Het Geuzennest en Stichting Vooruit. Het Geuzennest is ook gedurende de Covid-19-tijd een plek geweest waar bewoners voor ondersteuning terecht konden en ook zijn er maaltijden voor bewoners uitgedeeld. De studenten van Stichting VoorUit hebben onder andere activiteiten voor kinderen en taallessen voor volwassenen verzorgd (voortgezet via zoom tijdens de Covid-19-periode) en bijgedragen aan het ‘Hulpuur’ in samenwerking met het Geuzennest.  

Met Stichting Present hebben we een sociaal tuinieren project uitgevoerd, waarbij bewoners die hier zelf niet toe in staat waren door vrijwilligers geholpen zijn hun tuin weer op orde te brengen. Ondanks Covid-19 is de Burendag in september 2020 in Geuzenveld doorgegaan en vanuit de Buurtwerkkamer zijn er onder andere kinderactiviteiten op straat gehouden. 

In 2020 zijn we in Geuzenveld ook gestart met twee nieuwe initiatieven: een pilot met Boeren voor Buren, een organisatie die zich inzet om verse groente en fruit van lokale boeren aan te bieden voor een betaalbare prijs aan Amsterdammers met een bescheiden beurs (Stadspashouders). Wij zetten ons netwerk in de buurt in voor Boeren voor Buren om hen in staat te stellen zo veel mogelijk bewoners, die hiervan gebruik willen maken, ook te bereiken. Deze pilot loopt door in 2021. 

Daarnaast zijn we in 2020 met het Rode Kruis in gesprek gegaan over het voeren van ‘achter-de-voordeur’- gesprekken met bewoners door speciaal hiervoor getrainde vrijwilligers. Dit is bedoeld om in contact te komen met bewoners die ondersteuning kunnen gebruiken bij hun dagelijkse leven. Die ondersteuning kan variëren van hulp bij het op orde krijgen bij hun financiële administratie tot een maatje die af en toe langskomt voor een praatje. Deze samenwerking wordt ook 2021 voortgezet. 

Samen met de andere corporaties en het stadsdeel hebben we op verschillende niveaus overleggen gehad (onder andere sessie Ontwikkelbuurten) over wat er in Geuzenveld nodig is op het gebied van leefbaarheid, maatschappelijke voorzieningen, openbare ruimte & groen en sociaal en kwetsbare bewoners. Iedere partij heeft daarin zijn eigen rol en verantwoordelijkheid maar we willen daarin goed samenwerken en krachten bundelen om zo meer effect te boeken. Naar aanleiding van deze overleggen zijn concrete vervolgacties afgesproken. Deze gebiedsgerichte samenwerking loopt in 2021 door. 

Slotermeer Noordoost 

In de Bernard Loderbuurt is in 2020 het hele jaar door een wijkbeheerder actief geweest. Veel van de inzet in deze buurt stond dit jaar in het teken van ons renovatie (vijf blokken)- en sloopproject (één blok) in deze buurt. Omdat er veel verhuisbewegingen waren – met grof vuil dat wordt achtergelaten  – is er veel aandacht gegaan naar het handhaven op schoon, heel en veilig. Het wijkkantoor is in deze periode het middelpunt geweest voor bewoners met vragen over de projecten of andere zaken.  Aan het einde van 2020 is ook het wijkkantoor verlaten omdat het onderdeel uitmaakte van het complex wat gesloopt gaat worden. De wijkbeheerder heeft daarna tijdelijk onderdak gekregen in het wijkkantoor van Rochdale in de Van Dobbebuurt, zodat we dicht bij bewoners in de wijk konden blijven. 

Naast het wijkkantoor hebben we ook onze wijkpartners buurtkamer De Buurtslager en  Buurtwinkel voor Onderwijs, Onderzoek en Talentontwikkeling (BOOT) hun huisvesting moeten verlaten vanwege de sloop. In 2021 zullen echter aan de overkant van de oude locaties getransformeerde garages in gebruik genomen worden met belangrijke functies voor de buurt. Zo zal het wijkkantoor daar terugkomen, evenals de Buurtslager en een locatie voor het Wijkpraktijkteam van de gemeente, partijen met wie wij in de wijk nauw samenwerken aan een prettige en veilige buurt waarin iedereen kan meedoen.

In 2020 hebben we samen met Rochdale op een nieuwe locatie een wijkkantoor geopend. In de Walraven Van Hallstraat is een ruimte in gebruik genomen waar bewoners zelf verschillende activiteiten organiseren. 

Slotermeer Zuidwest 

In de Dichtersbuurt hebben we in 2020 zeer nauw met de gemeente samengewerkt en grote stappen gezet in onze plannen voor een gezamenlijke aanpak van sociale achterstanden in deze buurt. We zetten in op een sterke inclusieve buurt waar bewoners prettig samenleven, mee doen, perspectief hebben op werk of een andere activiteit, gebruik kunnen maken van passende voorzieningen/diensten en waar de leefbaarheid en veiligheid op orde zijn en aansluiten bij het Amsterdams gemiddelde. Dit willen we doen samen met bewoners en partners als Eigenwijks, politie en zorgorganisatiesSpeerpunten in het plan zijn ouderen/kwetsbare bewoners, participatie/werk/armoede, gezondheid/ eenzaamheid /psychische problematiek, veiligheid/ criminaliteit, woonfraude/overlast en leefbaarheid. 

De afspraken die we hierover in 2021 gaan vastleggen sluiten aan bij het afsprakenkader Verbeteraanpak en de uitvoeringsagenda Röellbuurten. Ondertussen zijn we in 2020 in lijn met dit plan in de praktijk al met allerlei activiteiten aan de slag gegaan: er is een leefbaarheidsoverleg gestart waaraan onder meer de gebiedsmakelaar van de gemeente en de wijkbeheerder aan deelnemen, er wordt intensief gehandhaafd op schoon, heel en veilig door de wijkbeheerder, er is een sociaal tuinieren project uitgevoerd, er is zeer nauw contact met buurtkamer De Dichter over problemen in de buurt en met het Meldpunt Zorg- en Woonoverlast over zorgelijke (overlast)situaties met huurders. In 2020 hebben we de aanpak van woonfraude ook sterk geïntensiveerd. 

Osdorp Wildeman 

In verband met de Covid-19-perikelen is 2020 anders verlopen dat we hadden verwacht. In het voorjaar heeft De wijkbeheerder heeft een gezellige activiteit met zang georganiseerd om de bewoners een hart onder de riem te steken. de wijkbeheerder een gezellige activiteit met zang georganiseerd om de bewoners een hart onder de riem te steken. We zijn gestart met bewonersinformatie over de toekomst van het complex Meer en Vaart. Bij de complexen Hooge Venne/Beek en Hoff hebben we een 0-beurt uitgevoerd om de portieken weer goed schoon te krijgen en hiermee een aanzet te geven aan de bewoners om dit met elkaar voort te zetten. De huurders van de garageboxen die bij dit complex horen zijn geïnformeerd over de aanstaande sloop en ontwikkeling van woningbouw. 

Osdorp Zuidoost 

Ter bevordering van de bewonersparticipatie is bewonerscommissie Dwaze Moedersplein opgericht, hiermee is ook het participatietraject gestart voor de ontwikkel-locatie Wilhelmina Bladergroenstraat. Met de wijkbeheerder zijn schoonmaakacties gehouden en er is bij het Stadsdeel aandacht gevraagd voor de aanpak jongerenoverlast in samenwerking met de bewonerscommissie en politie.

Osdorp Midden 

In Flat B in Osdorp hebben we een pilot uitgevoerd op het gebied van schoon, heel en veilig: het Beeldkwaliteit-project. We hebben de wensen van bewoners geïnventariseerd met betrekking tot de uitstraling van de gemeenschappelijke ruimten van hun complex. Vervolgens zijn het terras en de trappenhuizen en galerijen opgeknapt. Tevens hebben we in dit complex ingezet op het bestrijden van jongerenoverlast, vervuiling en vandalisme. Met de wijkbeheerder zijn schoonmaakacties uitgevoerd in de binnentuin. 

Osdorp Centrum 

In 2020 is veel inzet gepleegd op het Interim Beheer in de SuHa-buurt. We hebben verschillende schoonmaakacties gehouden. In de zomer is de nieuwbouw SuHa 2 A/B gestart, 251 woningen. Hierin zal ook het nieuwe wijkkantoor in Osdorp van Eigen Haard een plek krijgen.

In het "Combiblok" , een complex van 30 woningen voor grote gezinnen wat we samen met corporatie Stadgenoot in beheer hebben, ondervonden we veel opstartproblemen. Dat ging vooral om overlast van de grote hoeveelheid kinderen in en rond het nieuwe complex. We hebben de begeleiding van organisatie Dream Support ingeschakeld om samen met de bewoners een project te starten met als doel elkaar te leren kennen en prettig samen te leven in een nieuwe woonomgeving. 

In dit project zijn de bewoners in staat geweest om verbinding te vinden, elkaar te leren aanspreken, afspraken te maken en te bouwen aan een gemeenschap. De kerngroep, die bestaat uit vrouwen, met een herkomst uit Marokko, Turkije, Somalië, Syrië, Suriname en Nederland, zet zich in voor de leefbaarheid in de buurt. In het voorjaar 2020 is er tijdens de Covid-19-lockdown voor de jeugd een leuke activiteit
op het binnenterrein georganiseerd door de wijkbeheerder.

Overtoomse veld 

In ons nieuwbouwproject Stadstuin Overtoom zijn we al enkele jaren bezig met het bouwen aan de nieuwe buurtgemeenschap: 'community building'. Zo is er eenWel is in 2020 de moestuin om de Stadskas heen vast aangelegd. Alleen het beplanten daarvan is uitgesteld tot voorjaar 2021.  actieve groep bewoners ontstaan die in 2020 ook actief zou worden in de nieuwe ontmoetingsruimte voor bewoners, De Stadskas. Voor het beheer van de Stadskas is een stichting opgericht - Stadskas Tuin van Toorop. In het bestuur van deze stichting zitten bewoners.

De Stadskas is in mei 2020 opgeleverd maar door Covid-19 hebben bewoners hierin nog geen activiteiten kunnen organiseren. De wijkbeheerder stimuleert en ondersteunt bewoners die bij de Stadskas betrokken zijn om uiteindelijk naar de situatie te komen dat de Stadskas volledig door en voor bewoners functioneert. 

Daarnaast is het hele jaar door de wijkbeheerder actief geweest met het bewaken dat de buurt schoon, heel en veilig is gebleven. Ondanks Covid-19 is dit, onder andere dankzij de nauwe samenwerking met het stadsdeel en de wijkagent, gelukt.

Slotervaart Zuid 

In Slotervaart Zuid hebben we in 2020 samen met bewoners en het stadsdeel een groot tuinenproject uitgevoerd in een deel van de complexen achter de Van Mourik Broekmanstraat. Het doel van dit project was niet alleen om de uitstraling van de tuinen, erfafscheidingen en groene hoven tussen de complexen te verbeteren, maar óók om de betrokkenheid van bewoners bij elkaar en bij hun buurt te vergroten. En uiteraard om de groene hoven rond de complexen zo in te richten dat het voldeed aan de wensen van bewoners. 

Deze aanpak zetten we in 2021 door bij het andere deel van deze complexen. Ook worden dan voorzieningen voor het stallen van fietsen gerealiseerd die de buurt een beter aanzien geven. De voorbereidingen daarvoor hebben we in 2020 gedaan. Door hier als bewoners samen aan te werken is in 2020 een succesvolle start gemaakt met meer onderling contact en betrokkenheid. Er is inmiddels een actieve groep bewoners ontstaan die zich blijvend voor de buurt inzet.