Acceptatie en toewijzing

sociale huur

Vraag en antwoord

  • De eerste keer dat je reageerde op het woningaanbod heb je een e-mailadres ingevuld. Deze keuze is vastgelegd in 'Mijn WoningNet' en kun je daar eventueel wijzigen. Je moet zelf zorgen dat op deze pagina jouw juiste e-mailadres vermeld staat.

    Je krijgt per mail een uitnodiging voor een bezichtiging met datum en tijdstip.

    Als je echt geen toegang hebt tot e-mail, geven wij bij uitzondering de informatie telefonisch aan jou door. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je bereikbaar bent op het telefoonnummer dat je hebt doorgegeven. Wij proberen 2 keer telefonisch contact te leggen. Krijgen wij je dan niet te spreken, dan vervalt de aanbieding. Zorg er dus voor dat je bereikbaar bent!

  • Nee, dit is niet mogelijk

    Ongezien accepteren

    Je kunt de woning ongezien accepteren. Word je nummer 1 en wil je de woning toch niet? Dan betaal je een sanctie van € 75 als wij al jouw papieren al binnen hebben.

  • Voordat wij de woning aan jou kunnen toewijzen, verzoeken wij je onderstaande gegevens en een aantal volledig ingevulde en ondertekende formulieren van jou en jouw partner (indien van toepassing) bij ons in te leveren;

    1. De meest recente inkomensverklaring óf de meest recente definitieve belastingaanslag. Let op, geen voorlopige/definitieve beschikking zorgtoeslag! De inkomensverklaring kun je downloaden van de website van de Belastingdienst of telefonisch opvragen via telefoonnummer 0800-0543.

    Als er van jou en/of jouw partner (indien van toepassing) geen inkomen bekend is, dan dien je toch een inkomensverklaring op te vragen. Je ontvangt dan een verklaring van geen inkomen. Deze verklaring wordt geaccepteerd. Kinderen (minderjarig of meerderjarig) hoeven geen inkomensverklaring aan te leveren. Let op: wij accepteren ook digitale inkomensverklaringen uit Mijn Belastingdienst.

    2.   Kopieën van salaris- en/of uitkeringsspecificaties van de afgelopen 3 maanden. Ook van inwonende kinderen ouder dan 18 jaar. 

    Ben je pensioengerechtigd?
    Dan ontvangen wij graag de volgende gegevens:
    • De meest recente specificatie AOW (jaaropgave)
    • De meest recente specificatie pensioenuitkering van het aanvullend pensioen
    Daarnaast hebben wij, afhankelijk van jouw situatie, een aantal aanvullende gegevens en formulieren nodig:

    Je woont momenteel buiten de gemeenten Amsterdam of Amstelveen of heeft geheimhouding van gegevens

    • Een origineel uittreksel uit het bevolkingsregister van de gemeente waarin je ingeschreven staat. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 3 maanden (op het uittreksel staan gegevens vermeld over jouw gezinssamenstelling, burgerlijke staat en historische adresgegevens).

    Je bent voltijd student aan een Nederlandse hogere onderwijsinstelling

    • Een inschrijfbewijs van jouw voltijd studie. Je kunt dit bewijs opvragen bij de administratie van jouw onderwijsinstelling. Het inschrijfbewijs moet afkomstig zijn van het huidige collegejaar.

    Je huurt momenteel al een zelfstandige woning

    • Een kopie van de huurovereenkomst van jouw huidige woning
    • Een ingevulde en ondertekende verhuurdersverklaring. Dit formulier kun je opvragen bij jouw verhuurder (de verklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden)

    Je bent momenteel eigenaar van een koopwoning

    • Een kopie van de koopovereenkomst van jouw huidige woning
    • Het verkoopbewijs van jouw huidige woning. Heb je jouw woning nog niet verkocht? Dan vragen wij je een bewijs te overleggen dat jouw koopwoning bij een makelaar in de verkoop is gezet.

    Je bent zelfstandig ondernemer

    • Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel
    • Een officiële winst-/verliesrekening over het afgelopen jaar, opgesteld door boekhouder of accountant. Op de winst-/verliesrekening moet het belastbare inkomen uit jouw onderneming en de toegepaste aftrekposten vermeld staan.
    • Een officiële prognose van de te verwachten winst in het aankomende jaar, opgesteld door boekhouder of accountant. Op de prognose moet het te verwachten belastbare inkomen uit jouw onderneming en de toegepaste aftrekposten vermeld staan. Zie hier een voorbeeld.

    Je hebt een medische indicatie

    • Een kopie van het bewijs van jouw medische indicatie van de gemeente of van de verhuiskostenvergoeding (WMO)

    Je hebt een urgentie in verband met stadsvernieuwing of om sociale/medische redenen

    • Bij urgentie om sociale of medische redenen: jouw urgentieverklaring van de Dienst WZS of van jouw gemeente
    • Bij stadsvernieuwing: jouw stadsvernieuwingsverklaring/stadsvernieuwingsbrief. Deze brief heb je ontvangen van jouw verhuurder of gemeente bij de afgifte van jouw urgentie

    Jouw inkomen is lager dan het bijstandsniveau

    • Een ondertekende borgverklaring waarin iemand zich garant stelt voor jouw huurbetalingen. Deze borgverklaring kun je opvragen bij de afdeling Verhuur
    • Bewijs van het in Nederland verkregen inkomen van de borgsteller van de laatste 3 maanden

    Je bent gescheiden of momenteel bezig met een echtscheidingsprocedure

    • Een kopie van het vonnis van de rechtbank na echtscheiding, inclusief het eventuele ouderschapsplan. Heb je dit (nog) niet, neem dan contact op met de afdeling verhuur.
    • In geval van ongeregistreerd partnerschap, moet co-ouderschap of dagelijkse zorg voor de kinderen aangetoond worden met een ouderschapsplan welke is bekrachtigd door een notaris, of een ouderschapsplan waarvan de handtekeningen bij de gemeente zijn gelegaliseerd.

    Samen jouw privacy beschermen
    Wij nemen onze verantwoordelijkheid in het beschermen van jouw persoonsgegevens. Wij gaan daarom zorgvuldig met jouw gegevens om. Je kunt ons hierbij helpen door geen kopie van jouw identiteitsbewijs op te sturen en door op kopieën van documenten jouw Burgerservicenummer (BSN) en documentnummer onleesbaar te maken. Zo verminderen we samen het risico op bijvoorbeeld identiteitsfraude.

  • De datum van de woningbezichtiging vind je op Woningnet.

  • De eerste kandidaat krijgt de voorlopige aanbieding. Per e-mail vragen wij je de benodigde documenten vóór een bepaalde datum naar ons toe te sturen. Hiervoor heb je 3 werkdagen de tijd. De derde werkdag moeten jouw gegevens vóór 10.00 uur bij ons worden ingeleverd.

    Doe je dit niet op tijd dan word je direct afgewezen.


    Bij de uitnodiging voor de bezichtiging krijg je deze informatie ook. Tevens vind je deze informatie op de site van Woningnet. Als je daar een reactie achterlaat, verschijnt er op het scherm een pop-up met meer informatie. 

    De documenten kun je als volgt aanleveren:

    • E-mailen
    • Opsturen

    Vermeld bij het aanleveren van de gegevens altijd duidelijk het adres van de woningaanbieding. Let er op dat de gemaakte kopieën goed leesbaar zijn. Van doorstromers hebben wij een verhuurdersverklaring van de huidige verhuurder nodig. Neem geen risico's en stuur de documenten op tijd op!

  • Na de bezichtiging van de woning heb je één werkdag tot 15:00 uur de tijd om ons te laten weten of je de woning wilt hebben. Dit kan per e-mail of telefoon, afhankelijk van jouw keuze in WoningNet.

    Per e-mail

    Reageer door te klikken op:

    • Ja, ik accepteer de woning en ontvang graag een definitieve woningaanbieding
    • Nee, ik heb geen belangstelling voor de woning

  • Op het moment dat je het huurcontract tekent. Zodra wij jouw gegevens hebben gecontroleerd en goedgekeurd, laten wij je dit per e-mail weten. Wij maken dan meteen een afspraak voor het tekenen van het huurcontract. 

  • Er geldt geen minimale huurperiode of contractduur. Na het sluiten van de huurovereenkomst kun je een sociale huurwoning op ieder moment opzeggen.

    Uitzondering

    Heb je een nieuw contract na woningruil? Dan is de minimale contractduur 1 jaar.

    Let op: voor vrije sector woningen, parkeerplaatsen en bedrijfsruimten geldt wel een minimale contractduur.

  • Zodra de toewijzing definitief is, krijg je hierover bericht van onze verhuurmakelaar. Hier zit geen vaste termijn aan.

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.