Huurachterstand

sociale huur

Kun je de huur niet betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Hoe eerder hoe beter! Samen kijken we naar een oplossing, bijvoorbeeld een betalingsregeling. 

Vraag en antwoord

  • Als je de huur niet voor de 1e van de maand betaalt, nemen we contact met je op. 

    Herinnering

    Je krijgt eerst een herinnering. Dan moet je de huur binnen 5 dagen betalen. Als wij jouw e-mailadres hebben, krijg je een betaalmail als herinnering.

    Een telefoontje

    Wanneer je na deze herinnering nog niet hebt betaald, bellen wij je. In dat gesprek verzoeken wij je te betalen, maar we vragen ook hoe het komt dat je nog niet hebt betaald. Soms krijg je een telefonische herinnering of een sms-bericht van onze belcomputer.

    Laatste herinnering

    Als je na het telefoongesprek en het verstrijken van de nieuwe betalingstermijn, nog niet hebt betaald, krijg je een allerlaatste herinnering. Hierin vermelden we de incassokosten waarmee je te maken krijgt als je niet binnen 14 dagen alsnog betaalt.

    Opnieuw een telefoontje

    Direct na de laatste herinnering bellen wij je weer met het verzoek om zo snel mogelijk te betalen. En we vragen opnieuw waarom dat (nog) niet gebeurt. We proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met het incassobureau.

    Aanmelden WPI

    Onder de naam ‘Geregelde betaling’ werken wij samen met WPI in Amsterdam. Als je een bijstandsuitkering hebt, melden wij jouw huurachterstand bij WPI.

    Incassobureau

    Als de 14 dagen na de laatste herinnering voorbij zijn, geven wij de betalingsachterstand door aan het incassobureau. De wettelijke rente en incassokosten worden bij jou in rekening gebracht. Het incassobureau stuurt je diverse brieven en sms’jes en belt je op. Er kan ook iemand bij je langskomen.

    Buitendienst

    Onze buitendienst bekijkt jouw gegevens. Zij kunnen zelf bij je langskomen of je aanmelden voor ‘Vroeg Eropaf’ . We willen voorkomen dat de betalingsachterstand moet worden overgedragen aan de deurwaarder.

    Deurwaarder

    Uiteindelijk schakelen wij een deurwaarder in. De kosten bij de deurwaarder lopen snel op. De deurwaarder geeft je eerst de kans om alsnog de achterstand met de bijkomende kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om (hoge) juridische kosten te voorkomen.

    Juridische stappen

    Uiteindelijk, als het echt niet anders kan, neemt de deurwaarder juridische stappen. Deze vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. Wij geven je dan alsnog de mogelijkheid om de huurachterstand en de bijkomende kosten te betalen. Zo willen we voorkomen dat je jouw huis kwijtraakt. In de meeste gevallen lukt dit nog.

  • Je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van de huur vóór de 1e van de maand. Kom je er niet uit? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Hoe eerder hoe beter. Wacht niet tot je in de problemen komt. Samen zoeken we naar een oplossing, bijvoorbeeld een betalingsregeling.

    Je kunt ook een contactformulier invullen. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om jouw situatie te bespreken.

  • Vaak wel, dus wacht niet tot je in de problemen komt. Samen kijken we naar de mogelijkheden. Hoe eerder je contact met ons zoekt, hoe meer we voor je kunnen doen.

    Heb je een betalingsachterstand? Bel: (020) 6 801 801 of vul het contactformulier in.

  • Wij willen niet dat je een betalingsachterstand oploopt en daardoor in de problemen komt. We willen voorkomen dat we in een juridische procedure terecht komen, of (in het ergste geval) dat je jouw huis kwijtraakt. Daarom zoeken we snel en vaak contact met je en werken we samen met de gemeente en maatschappelijke hulpverlening. Om je te helpen, kunnen wij jou (bij een huurachterstand van 2 maanden of meer) aanmelden voor hulpverlening.

    Welke gegevens delen wij?

    Wij kunnen de volgende gegevens delen:

    • Jouw naam
    • Adres
    • De hoogte van de betalingsachterstand
    Met wie delen we jouw gegevens?

    Wij kunnen jouw gegevens met de volgende instanties delen. Wij maken hierover goede afspraken:

    • De gemeente Amsterdam, Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Landsmeer, Ouder-Amstel, Uithoorn of Zaanstad.
    • Civic
    • Combiwel
    • Doras
    • Dynamo
    • MaDiZo
    • PuurZuid
    • Sezo
    • CentraM
    • Balans Schuldhulpverlening
    • Sociaal Wijkteam Zaanstad
    Bezwaar?

    Heb je er bezwaar tegen dat wij jouw gegevens delen? Laat het ons weten.
    Vul het het contactformulier in.

  • Vroeg Eropaf is een samenwerking van Amsterdamse woningcorporaties, de gemeente, zorgverzekeraars, energieleveranciers en maatschappelijke organisaties. Met de samenwerking proberen we huurachterstanden te voorkomen of op te lossen. Vaak is er bij een huurachterstand meer aan de hand.

    Heb je een huurachterstand? Dan nemen wij contact met je op. Bij een huurachterstand van 2 maanden melden wij onze huurders aan bij Vroeg Eropaf. De maatschappelijke dienstverlening biedt aan om te helpen en bespreekt de problemen en de mogelijkheden met jou.

    Het gaat niet alleen over het oplossen van jouw huurschuld. Je kunt al jouw schulden en problemen bespreken. Die worden allemaal meegenomen in een schuldhulpverleningstraject. Dit is geen vrijblijvend traject, Je moet je er zelf ook voor inzetten.

  • Woningcorporaties en WPI Amsterdam werken samen om mensen met een bijstandsuitkering en een huurachterstand te helpen. Om te voorkomen dat mensen met een bijstandsuitkering hun woning kwijtraken door een huurachterstand, betaalt WPI de huur rechtstreeks aan de corporatie.

  • Kom je moeilijk rond? Of heb je moeite om de rekeningen te betalen? Je bent niet de enige! Eigen Haard en Geldfit werken samen om jou te helpen met je geldzaken. Met elkaar zorgen we dat jij grip op je financiën krijgt en houdt.

    Doe de test en ontdek binnen 2 minuten wat jij kan doen. Je ontvangt tips en ziet waar je terecht kan voor hulp. Kijk voor meer informatie op deze website.

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.