Overlast van buren

Overlast van buren

Goed contact met buren maakt wonen prettiger. Heb je last van overlast? Vaak helpt een gesprek. Helpt dit niet, dan kun je contact opnemen met Beter Buren voor bemiddeling.

Beter Buren

Wanneer helpt Eigen Haard?

Helpt een gesprek met je buren niet? En lukt het ook niet met bemiddeling van Beter Buren? Dan kan Eigen Haard soms helpen. Meld de overlast via het formulier hieronder. Wij praten met betrokkenen, onderzoeken de situatie en schakelen hulp in. Als het nodig is kunnen we een juridisch proces starten. Dit kan alleen als er schriftelijk bewijs is van voortdurende en onhoudbare overlast. Meld daarom alle gebeurtenissen en overlast schriftelijk bij ons. Je kunt ook een melding maken bij de politie, buurtregisseur, het Meldpunt Zorg en Woonoverlast (Amsterdam) of het sociaal loket van je gemeente.

overlastformulier

Ernstige overlast

Neem bij ernstige geluidsoverlast, vandalisme, geweld of andere strafbare feiten direct contact op met de politie. Bel bij zeer ernstige gevallen 112.

Vraag en antwoord

  • Voordat je actie onderneemt is het goed om bij jezelf na te gaan waar de overlast precies over gaat. Komt de (over)last vaak voor of slechts een enkele keer? Een vriendelijk praatje met jouw buren lost vaak meer op dan een klacht bij de politie of bij ons. Wacht daar niet mee tot de emoties zo hoog zijn opgelopen dat je er niet meer rustig over kunt praten.

    Maak goede afspraken

    Vaak leidt het uitspreken van ergernissen al tot een gezamenlijke oplossing. Vervolgens is het belangrijk dat je goede afspraken met elkaar maakt. Probeer hierbij redelijk te blijven.

    Beter Buren

    Kom je er zelf niet uit met een gesprek en dreigt een conflict? Dan kun je contact opnemen met Beter Buren voor advies of bemiddeling. Bij deze stichting werken vrijwilligers die zijn getraind in het bemiddelen van burenconflicten. Beterburen bemiddelt in Amsterdam, Amstelveen, Ouder Amstel, Aalsmeer, Uithoorn, Landsmeer, Den Ilp, Purmerland, Zaanstad en Wormerland. Woon je in de gemeente Haarlemmermeer? Neem dan contact op met Meerwaarde

  • Wij behandelen jouw melding altijd vertrouwelijk. Daarbij vragen we jou wat je zelf hebt gedaan om een einde te maken aan de overlast. Om je te kunnen helpen, is het belangrijk dat je ons precies vertelt om wat voor overlast het gaat. Ook willen we weten hoe vaak de overlast voorkomt en hoe lang het duurt.

    De andere kant van het verhaal

    Een medewerker van de afdeling Zorg & Overlast neemt contact op met de persoon over wie je klaagt om zijn of haar kant van het verhaal te horen. Leidt dat contact niet tot vermindering van de overlast dan bespreken we met jou welke acties nodig zijn om de overlast te verhelpen.

    Gezamenlijk gesprek

    Soms vindt er een gezamenlijk gesprek plaats tussen jou, jouw buren en een van onze medewerkers. Wij kiezen geen partij. Aan het einde van het gesprek maken we afspraken voor de toekomst.

  • Anonieme klachten over overlast nemen wij niet in behandeling. Uiteraard houden we rekening met jouw privacy.

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.