Sociale huur, vrije sector

Wat zijn servicekosten?

Iedere maand betaal je aan ons de huur met een bedrag voor servicekosten en fondsen. Dit betaal je voor extra werk dat wij voor je doen. Zoals het schoonmaken van het trappenhuis of het oplossen van een verstopping.

Voorschot servicekosten

Het voorschot is een schatting van de servicekosten per maand. Dit bedrag is een schatting die wij zo goed mogelijk maken.  Maar deze kosten stijgen elk jaar. Daarom wordt jouw voorschotbedrag meestal ook hoger. Aan het einde van het jaar kijken we wat de echte kosten waren. Je krijgt dan een afrekening servicekosten. Als je te veel hebt betaald, krijg geld terug. Als je te weinig hebt betaald moet je bijbetalen.

Vraag en antwoord

  • Bij een fonds betalen huurders elke maand een klein bedrag, daarmee wordt een 'spaarpotje' gemaakt. Dit spaarpotje kan je inzetten als het nodig is. Bijvoorbeeld voor het oplossen van een verstopping of het maken van een gebroken raam. Vanaf 1 januari 2025 stoppen sommige fondsen. Twee fondsen blijven over, rioolontstopping en glasverzekering.

  • Ben je het niet eens met de afrekening? Dan kan je bezwaar maken bij Eigen Haard. Omschrijf zo duidelijk mogelijk om welke kosten het gaat en waarom je denkt dat het niet klopt. We kijken of we er samen uitkomen. Lukt dat niet? Dan kun je soms bezwaar maken bij de Huurcommissie. De Huurcommissie beoordeelt dan of Eigen Haard zich aan de regels heeft gehouden. 

  • Als je een overzicht wilt ontvangen van de servicekosten zonder BTW, neem dan contact met ons op. Wij sturen je dit overzicht dan toe.

  • Eigen Haard koopt samen met andere corporaties energie in. De prijs die we hierbij afspreken staat vast voor een jaar. Als de prijzen stijgen of als je meer verbruikt, dan verhogen we jouw voorschotbedrag. Zo voorkomen we dat je later geld moet bijbetalen. Omdat onze prijzen voor een jaar worden vastgezet kan het gebeuren dat je tijdelijk een hogere energieprijs betaalt dan het tarief dat op dit moment geldt.

  • Voor sommige servicekosten krijg je een vergoeding via de huurtoeslag. Dit geldt voor:

    • Schoonmaak van een gemeenschappelijke ruimte
    • Elektra in de gemeenschappelijke ruimte
    • Kosten voor de huismeester of wijkbeheerder
    • Kosten voor de recreatieruimte

    Is het bedrag dat je in 2025 voor deze kosten betaalt lager? Dan raden wij je aan het nieuwe bedrag door te geven aan de Belastingdienst. Dit doe je via Mijn Toeslagen. Zo voorkom je dat je later huurtoeslag moet terugbetalen.

  • Vanaf 2026 tellen sommige servicekosten niet meer mee voor de huurtoeslag. Huur je een vrije sector woning? Dan kan je misschien huurtoeslag krijgen. Lees op de website van de Belastingdienst meer informatie. 

  • In 2024 en 2025 deden wij onderzoek naar de servicekosten. Hierdoor zijn sommige servicekosten vervallen of kregen zij een nieuwe naam. Bij de meeste huurders zijn de namen verandert vanaf januari 2025. Voor sommige huurders gebeurt dit vanaf 1 januari 2026. Bij de brief krijg je ook een uitleg over de nieuwe namen. 

  • In 2024 en 2025 deden we onderzoek naar de servicekosten voor de liften. Tijdens dit onderzoek betaalde u deze kosten niet. Het onderzoek is klaar. We weten nu zeker dat deze servicekosten kloppen. Voor 2024 en 2025 betaal je niks terug. Vanaf 1 januari 2026 betaal je deze servicekosten weer.  Dit geld wordt gebruikt voor de alarmtelefoon en de 24-uursstoringsdienst. 

  • We weten nog niet volledig wat de nieuwe wet voor servicekosten gaat betekenen. De wet is namelijk nog niet begonnen. We verwachten wel dat de regels van Eigen Haard straks voldoen aan deze nieuwe wet.

  • Eigen Haard heeft zonnepanelen op jouw woning geplaatst. Daar hebben wij kosten voor gemaakt. Hiervoor betaal je een vergoeding. In 2024 en 2025 was deze vergoeding te hoog. Daarom heb je geld teruggekregen. In 2026 betaal je het juiste bedrag.

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.