Ik zag dat het mogelijk was om door te groeien.

Bijzonder is dat ik in het hetzelfde kantoor een totaal andere functie ben gaan doen.

Oscar Lassaij I Projectbegeleider SaVe

Oscar werkte eerst op de afdeling Klantcontact bij Eigen Haard. Nu is hij projectbegeleider SaVe. SaVe staat voor Samen Verduurzamen. 'Ik ben trots op de groei die ik hier heb kunnen maken.’ 

Persoonlijk opleidingsbudget
Na vijf jaar klantcontact was het tijd voor een interne carriereswitch. ‘Ik wilde graag een stap maken. Sommige collega’s van de afdeling Klantafdeling waren al doorgestroomd naar een andere functie, dus ik zag dat het mogelijk was om door te groeien.

Ik ging mij oriënteren door in gesprek te gaan met collega’s van verschillende afdelingen. Ik wilde graag het contact houden met mensen, maar wel wat dichter bij de projecten van Eigen Haard staan en daar meer betrokken bij zijn. Met mijn persoonlijk opleidingsbudget ben ik vervolgens de opleiding ‘Built Environment’ gestart. Dit is een bouwkundige opleiding. Tijdens deze opleiding heb ik veel geleerd over verduurzamingsmaatregelen en stadsontwikkeling. Toen kwam intern de vacature van Projectbegeleider voorbij en heb ik meteen gesolliciteerd.’

Weerstand wegnemen
Eigen Haard maakt de komende jaren veel woningen energiezuiniger. Oscar houdt zich bezig met het behalen van draagvlak in onze SaVe projecten en het communiceren met bewoners en bewonersvertegenwoordigers. Bij deze projecten is het doel om onze woningen comfortabeler en zuiniger te maken. Voor veel bewoners is het een grote verandering en daarom is draagvlak heel belangrijk. Met de juiste communicatie kunnen we de weerstand verminderen. ‘Mijn functie is heel afwisselend. Ik draag bij aan verbeterplannen voor gebouwen en ik kom veel bij bewoners thuis. Bijvoorbeeld om de plannen te presenteren. Die sociale kant in combinatie met het bouwkundige aspect vind ik erg interessant en uitdagend.’

Projectbegeleiding bestaat uit drie fases; de voorbereiding, uitvoering en oplevering. Als projectbegeleider zorg je ervoor dat de sociale kant van een project in goede banen wordt geleid. Je bent het aanspreekpunt naar de bewoners toe. ‘Bij de afdeling Klantcontact heb ik gesprekstechnieken geleerd en dat is heel handig in mijn huidige werk. De meeste bewoners zijn heel blij met het uiteindelijke resultaat. Woningen gaan er in comfort heel erg op vooruit en de energielasten gaan omlaag. Soms kan het een uitdaging zijn om bewoners aan je kant te krijgen en mee te laten werken. Als dit uiteindelijk lukt dan ben ik daar trots op!’