In 2024 deden we onderzoek naar alle servicekosten van Eigen Haard. We hebben gekeken waar de servicekosten voor zijn. Ook keken we of je terecht betaalt en of het bedrag klopt. Is er bij jou iets misgegaan? Dan krijg je voor 1 juli 2025 een brief. Hoor je niks? Dan krijg je geen geld terug.
We hadden 79 verschillende servicekosten. Dat is veel en zorgde voor onduidelijkheid. De kans op fouten in afrekeningen was ook groter. Daarom hebben we de servicekosten op orde gebracht. In de toekomst werken we met minder servicekosten.
Eerst deden we onderzoek naar welke servicekosten we hadden. We keken naar de contracten en diensten die daarbij horen. Daarom kostte dit veel tijd. Dit hebben we vergeleken met het beleidsboek van de huurcommissie en de wet. Zo konden we zien wat we niet goed deden en waarvoor we te veel geld vroegen. Huurderskoepel Alert en een externe advocatenkantoor keken mee tijdens dit onderzoek. Het advocatenkantoor heeft ons ook geadviseerd in hoe we het kunnen oplossen. Op verzoek van HBO Argus heeft stichting Woon onze oplossingen gecontroleerd.
Volgens het beleidsboek van de huurcommissie mag de huurder 70% van de kosten betalen en Eigen Haard 30%. Wij spraken met Alert af dat we 50% van de kosten betalen. Het gemiddelde uurtarief voor een wijkbeheerder hebben we niet goed berekend. En we hebben het gemiddeld aantal uren gebruikt dat een wijkbeheerder in onze wijken werkt. Dat mag niet. De afrekening moet worden gemaakt op basis van de werkelijke uren. Daarom hebben we alles opnieuw uitgerekend. Dit hebben we gedaan volgens de regels uit het beleidsboek van de Huurcommissie. Het verschil van de afgelopen 3 jaar krijg je terug.
Je betaalt voor het schoonmaken van het deel van de ventilatie dat je eigenlijk zelf moet schoonmaken. Sommige huurders betaalden deze kosten terwijl dat niet mocht. Bijvoorbeeld als ventilatiekanalen niet in hun woning zitten. Of omdat ze een WTW-installatie hebben. Zij krijgen van de afgelopen 5 jaar geld terug. Andere huurders betaalden wel terecht, maar het bedrag was te hoog. Dit bedrag is nu lager. Het verschil van de afgelopen 3 jaar krijgen ze terug.
Je betaalt voor de 24-uurs storingsdienst. Sommige huurders hadden meerdere warmtetoestellen en betaalden dubbel voor de storingsdienst. Dat mag niet. Zij krijgen van de afgelopen 5 jaar het te veel betaalde geld terug. Daarnaast hebben huurders verschillende bedragen betaald voor de storingsdienst. We hebben besloten dat iedereen hetzelfde voorschotbedrag gaat betalen. Dat is het tarief dat we hebben afgesproken voor huurders met een CV. Dit bedrag is lager dan voor andere warmtetoestellen. Het verschil van de afgelopen 3 jaar krijg je terug.
Je betaalde voor het vervangen van lampen in de gemeenschappelijke ruimtes. Wij namen dit werk van je over. De afgelopen jaren is er meer LED-verlichting gekomen. Hierdoor vervangen we minder lampen. Ook is niet duidelijk hoeveel lampen zijn vervangen de afgelopen jaren. Daarom krijg je je geld terug van de afgelopen 3 jaar.
In 2025 hoef je deze kosten niet te betalen. We onderzoeken nog wat er in 2026 gebeurt met de liftkosten.
Sommige huurders betaalden mee aan de huur voor een gemeenschappelijke ruimte in hun gebouw. Bijvoorbeeld een recreatieruimte. Dit werd betaald via de servicekosten. Dat mag niet. Daarom krijgen zij het geld van de afgelopen 5 jaar terug.
Sommige servicekosten mochten wel, maar waren niet voldoende onderbouwd. Of je betaalde te veel geld. Je kan dan binnen 2,5 jaar bezwaar indienen bij de Huurcommissie. Wij volgen de wettelijke regels en betalen je voor 3 jaar geld terug (2022 t/m 2024).
Andere kosten mochten niet als servicekosten. Voor deze onterechte kosten is er een verjaringstermijn van 5 jaar. Daarom krijg je hiervoor geld terug voor de jaren 2020 t/m 2024.
We beginnen met terugbetalen aan huidige huurders. Huur je niet meer bij ons? Dan kan je vanaf de zomer van 2025 via de website een verzoek indienen om geld terug te krijgen. Houd deze pagina in de gaten.
Wij zoeken uit of je voor het oude adres geld terugkrijgt. Als dat zo is, dan krijg je hierover voor 1 juli een aparte brief.
Laat het ons weten via dit contactformulier.