Servicekosten

sociale huur

Vraag en antwoord

  • Je betaalt elke maand een voorschot, samen met de huur. Elk jaar vergelijken we de werkelijk gemaakte kosten met het betaalde voorschot. Het verschil verrekenen we. Het kan zijn dat je geld terugkrijgt of dat je moet bijbetalen. Soms is het verschil te klein en gebeurt er niets.

  • De jaarlijkse servicekostenafrekening ontvang je voor 1 juli in het volgende kalenderjaar. Dus de afrekening over 2023 ontvang je voor 1 juli 2024. 

  • De jaarlijkse warmte- en/of warm water afrekening ontvang je voor 1 juli in het volgende kalenderjaar. Je ontvangt de afrekening samen met de afrekening over de andere servicekosten. 

  • Bedragen onder € 4,50 brengen wij niet in rekening. Wel sturen wij je de afrekening.

  • Je betaalt elke maand servicekosten voor alles wat te maken heeft met de algemene ruimte(n) bij jouw woning. Je betaalt mee aan bijvoorbeeld:

    • Schoonmaak
    • Huismeester
    • Verlichting
    • Elektraverbruik
    • Lift

    Je betaalt een voorschot. Elk jaar vergelijken we dit betaalde voorschot met de gemaakte kosten. Het verschil verrekenen we.. Welke servicekosten je betaalt verschilt per woning.

  • Binnen 30 dagen nadat je de brief hebt ontvangen maken wij het geld aan jou over. Heb je een achterstand? Dan verrekenen we het daarmee.

  • Je gaf ons toestemming om elke maand de huur van jouw IBAN te halen. Maar dit is geen huur. Daarom mogen wij de automatische incasso niet gebruiken. Je moet het bedrag zelf overmaken.

  • We willen niet dat je een te hoog voorschot betaalt. Maar we willen ook niet dat je aan het einde van het jaar moet bijbetalen. Daarom schatten we de kosten zo goed mogelijk in en passen we het bedrag eventueel aan. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.

    Wij passen normaal gesproken 2 keer per jaar de voorschotten aan. Op 1 juli de servicekosten en op 1 januari de warmtekosten. Wordt het bedrag aangepast? Dan sturen wij je een bericht.

    Omdat we nu te maken hebben met een energiecrisis worden de voorschotbedragen zo snel mogelijk aangepast.

  • Een huismeester zet zich in voor een gebouw en haar huurders. Een wijkbeheerder zet zich in voor de buurt en haar huurders. Huurders betalen 70% van de kosten van de huismeester of wijkbeheerder. En wij betalen de overige 30%. De kosten van de huismeester worden verdeeld over alle huurders in het gebouw. En de kosten van de wijkbeheerder worden verdeeld over de huurders uit de buurt

  • Jij en jouw buren betalen samen voor het schoonmaken van de algemene ruimten van jouw gebouw.

  • Dit zijn de kosten voor alles wat stroom gebruikt in de algemene ruimten van jouw gebouw. Bijvoorbeeld de verlichting van de hal of de lift.

  • Niet alle kosten worden elk jaar verrekend. Wij kwamen met huurdersbelangvereniging Alert overeen om voor sommige kosten een fonds in te richten. Je betaalt elke maand een klein bedrag aan het fonds, waarmee een buffer wordt opgebouwd. 

    Wij zijn verplicht je de stand van de fondsen te laten weten. Er zijn fondsen voor de volgende kosten: 

    • Riool ontstopping en Schoonmaken dakgoten
    • Reparatie algemene verlichting 
    • Glasverzekering 
    • Mechanisch ventilatie
    • Schoorsteenvegen

    Dit zijn de standen per 31 december 2022:

    • Riool ontstopping                                € 3.251
    • Reparatie algemene verlichting        € 459.739
    • Glasverzekering                                  € 115.428
    • Mechanisch ventilatie                        € 70.710
    • Schoorsteenvegen                              € 0

    Alle fondsen hebben voldoende saldo om de kosten te dragen.

  • Wij brengen administratiekosten in rekening voor het samenstellen van de afrekening servicekosten.

  • De meters in jouw woning worden beheerd door Ista. Het is een overzicht van jouw persoonlijke verbruik. Dit zijn de werkelijke standen van de meters in jouw huis.

  • De meters in jouw woning worden beheerd door Techem. Het is een overzicht van jouw persoonlijke verbruik. Dit zijn de werkelijke standen van de meters in jouw huis.

  • De afrekening van de warmtekkosten valt onder de Huurwet. Voor deze afrekening volgen wij de regels en aanbevelingen uit het Beleidsboek Nutsvoorzieningen en Servicekosten van de Huurcommissie en de aanbevelingen van de Woonbond. Woon je in een flatgebouw en wordt jouw woning verwarmd door een collectieve gasketel? Dan ontvang je bij jouw warmtekostenafrekening over het hele jaar een uitleg over hoe de afrekening is opgebouwd.

  • Denk je dat jouw afrekening warmtekosten niet klopt? Je kunt bezwaar maken door het invullen van het formulier Bezwaar Afrekening Warmtekosten.

  • Er is een rechtszaak geweest over de vastrechtkosten voor een WKO (Warmte- koudeopslag) installatie. Volgens de uitspraak in het zogenaamde Acantus-arrest mogen deze vastrechtkosten niet door huurders worden betaald in de servicekosten. Deze uitspraak geldt voor bewoners die een woning huren en betalen voor servicekosten vastrecht WKO. Betaal jij hiervoor in de huur? Lees hier wat je kunt doen.

    Ik huur nu bij Eigen Haard

    Dan hoef je niks te doen. Wij zoeken uit welke huurders volgens deze uitspraak geld terug krijgen. Als dit voor jou geldt dan ontvang je vanzelf bericht van ons. Daar hebben we nog wel wat tijd voor nodig. We hopen op je geduld.

    Ik ben verhuisd, maar huurde hiervoor bij Eigen Haard

    Ben je minder dan 5 jaar geleden* verhuisd en betaalde je voor je vorige woning servicekosten vastrecht WKO? Vul dan dit formulier in om de vastrechtkosten terug te krijgen. We onderzoeken of je aanvraag terecht is. Als dat zo is, laten we je dat weten. Het kan even duren voordat je een reactie krijgt, we hopen op je geduld.

    *Ben je langer dan 5 jaar geleden verhuisd? Dan kom je niet in aanmerking voor een teruggave door de wettelijke verjaringstermijn.

  • Jaarlijks krijg je een afrekening van de servicekosten. Op dit overzicht staan de bedragen die je hebt betaald en de kosten die werkelijk zijn gemaakt. Het verschil wordt krijg je terug of moet je extra betalen. Je mag ook vragen om de contracten en facturen waaruit blijkt dat dit bedrag klopt.   

     Bij fondsen werkt dit anders. Eigen Haard moet zich bij fondsen aan bepaalde regels houden. En jaarlijks uitleg geven over de stand van het fonds. Dit doen wij via de website. Daarnaast controleert onze accountant jaarlijks de balansposten, waar ook de fondsen onder vallen.  

  • Is de huurder het niet eens met de bedragen die wij in rekening brengen?  Dan kan hij bezwaar maken bij Eigen Haard. Hoe dit werkt leggen we uit in de jaarafrekening. Komen we er samen niet uit? Dan is het mogelijk om het bezwaar naar de Huurcommissie te sturen. De Huurcommissie beoordeelt dan of Eigen Haard zich aan de regels heeft gehouden

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.