Acceptatie en toewijzing van de woning


Vraag en antwoord

  • U ontvangt een uitnodiging per e-mail.

  • Nee. De bezichting is een groepsbezichtiging. Die kan niet verplaatst worden. Het is ook niet mogelijk een aparte afspraak maken.

  • Bij het huren van een woning van Eigen Haard levert u standaard, van beide kandidaten (indien van toepassing), de volgende documenten in.

    Bij dienstbetrekking

    • Een uittreksel Basisregistratie Personen met persoonsgegevens en historische adresgegevens. Het uittreksel mag maximaal drie maanden oud zijn. Streep uw BSN-nummer door.
    • Een verklaring van de huidige hypotheekverstrekker of verhuurder (verhuurdersverklaring). Bij huur de laatste huurspecificatie en bij koop een bewijs dat uw huidige koopwoning verkocht is.
    • De definitieve aanslag inkomstenbelasting van het afgelopen jaar of het D-G formulier van het afgelopen jaar (Voorheen IBRI of IB-60 formulier). Dit formulier vraagt u op met uw DigiD via mijn.belastingdienst.nl of via 0800-0543. De telefonische aanvraag duurt gemiddeld vijf werkdagen.
    • Een kopie van uw laatste drie loonstroken. Bij een nieuwe dienstbetrekking aangevuld met de arbeidsovereenkomst.
    • Een kopie van uw bankafschrift met storting salaris, uitkering, pensioen e.d.
    • Jaaropgave(n) van het afgelopen jaar.
    • Werkgeversverklaring.


    Een aantal aandachtspunten bij de werkgeversverklaring:

    • U heeft een vaste dienstbetrekking (onbepaalde tijd).Of heeft u een contract voor bepaalde tijd - met de intentie voor onbepaalde tijd? Dan is een extra handtekening en een extra bedrijfsstempel nodig.
    • Een werkgeversverklaring is alleen bruikbaar en geldig nadat de proeftijd is verlopen.
    • De werkgeversverklaring moet volledig ondertekend worden en voorzien zijn van een bedrijfsstempel of op briefpapier van de werkgever.


    Als zelfstandige

    • Een uittreksel Basisregistratie Personen met persoonsgegevens en historische adresgegevens. Het uittreksel mag maximaal drie maanden oud zijn. Streep uw BSN-nummer door.
    • Een verklaring van uw huidige hypotheekverstrekker of verhuurder (verhuurdersverklaring). Bij huur de laatste huurspecificatie en bij koop een bewijs dat uw huidige koopwoning verkocht is.
    • Een uittreksel van de Kamer van Koophandel. De winst- en verliesrekening (van afgelopen twee jaar). 
    • Kopieën van de aangiften inkomstenbelasting (van afgelopen twee jaar).
    • Een prognose voor het huidige jaar met stempel (opgesteld door een officieel erkend boekhoud-administratiekantoor).

    Bij echtscheiding

    • Een afschrift van het echtscheidingsconvenant.



  • Wij maken een selectie uit de vele reacties. Kandidaten die zijn afgewezen of uitgeloot ontvangen een e-mail.

    Wanneer is de bezichtiging?

    Dit kan de verhuurmakelaar u vertellen. Neem hiervoor contact met ons op.

  • Bent u na deze bezichtiging geïnteresseerd in de woning? Dan kunt u meedoen met de loting. Mail de gevraagde documenten, uiterlijk de eerstvolgende werkdag na de bezichtiging, naar vrijesectorhuur@eigenhaard.nl. Wij wijzen de woning toe op basis van acceptatie (voorwaarden) en de snelheid waarmee wij de benodigde gegevens ontvangen.

  • Op het moment dat u uw huurcontract tekent. Zodra wij uw gegevens hebben gecontroleerd en goedgekeurd, laten wij u dit per e-mail of telefoon weten. Wij maken dan meteen een afspraak voor het tekenen van het huurcontract.

  • In het eerste jaar kunt u de huur niet opzeggen. Voor alle vrije sector huurwoningen geldt standaard een huurperiode van minimaal 1 jaar die contractueel is vastgelegd.

  • Wanneer u de woning krijgt toegewezen, bellen wij u. Dan maken we direct een aantal vervolgafspraken. Als telefonisch informeren niet mogelijk is, berichten we u per mail.

    De overige kandidaten krijgen een afwijzing per mail.

Hulp nodig?

We helpen je graag verder

Chat met ons