Huurachterstand

vrije sector

Kun je de huur niet betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Hoe eerder hoe beter! Samen kijken we naar een oplossing, bijvoorbeeld een betalingsregeling. 

Vraag en antwoord

  • Als je de huur niet voor de 1e van de maand betaalt, nemen we contact met je op. 

    Herinnering

    Je krijgt eerst een herinnering. Dan moet je de huur binnen 5 dagen betalen. Als wij jouw e-mailadres hebben, krijg je een betaalmail als herinnering.

    Een telefoontje

    Wanneer je na deze herinnering nog niet hebt betaald, bellen wij je. In dat gesprek verzoeken wij je te betalen, maar we vragen ook hoe het komt dat je nog niet hebt betaald. Soms krijg je een telefonische herinnering of een sms-bericht van onze belcomputer.

    Laatste herinnering

    Als je na het telefoongesprek en het verstrijken van de nieuwe betalingstermijn, nog niet hebt betaald, krijg je een allerlaatste herinnering. Hierin vermelden we de incassokosten waarmee je te maken krijgt als je niet binnen 14 dagen alsnog betaalt.

    Opnieuw een telefoontje

    Direct na de laatste herinnering bellen wij je weer met het verzoek om zo snel mogelijk te betalen. En we vragen opnieuw waarom dat (nog) niet gebeurt. We proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met het incassobureau.

    Aanmelden WPI

    Onder de naam ‘Geregelde betaling’ werken wij samen met WPI in Amsterdam. Als je een bijstandsuitkering hebt, melden wij jouw huurachterstand bij WPI.

    Incassobureau

    Als de 14 dagen na de laatste herinnering voorbij zijn, geven wij de betalingsachterstand door aan het incassobureau. De wettelijke rente en incassokosten worden bij jou in rekening gebracht. Het incassobureau stuurt je diverse brieven en sms’jes en belt je op. Er kan ook iemand bij je langskomen.

    Buitendienst

    Onze buitendienst bekijkt jouw gegevens. Zij kunnen zelf bij je langskomen of je aanmelden voor ‘Vroeg Eropaf’ . We willen voorkomen dat de betalingsachterstand moet worden overgedragen aan de deurwaarder.

    Deurwaarder

    Uiteindelijk schakelen wij een deurwaarder in. De kosten bij de deurwaarder lopen snel op. De deurwaarder geeft je eerst de kans om alsnog de achterstand met de bijkomende kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om (hoge) juridische kosten te voorkomen.

    Juridische stappen

    Uiteindelijk, als het echt niet anders kan, neemt de deurwaarder juridische stappen. Deze vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. Wij geven je dan alsnog de mogelijkheid om de huurachterstand en de bijkomende kosten te betalen. Zo willen we voorkomen dat je jouw huis kwijtraakt. In de meeste gevallen lukt dit nog.

  • Is je inkomen gedaald en kan je de huur van je vrije sector huurwoning niet meer betalen? Misschien kunnen wij je verder helpen. Lees dit stappenplan.

    1. Ga eerst naar jouw gemeente en vraag Woonkostentoeslag aan. Dit is een tijdelijke vergoeding die je helpt om de huur te betalen. Totdat je een andere oplossing hebt gevonden. Bijvoorbeeld meer inkomen of een goedkoper huis.

    2. Heef de gemeente je aanvraag geweigerd of stopt de Woonkostentoeslag? Misschien kan Eigen Haard je helpen. Leg je situatie aan ons uit. Wij kijken of we een oplossing kunnen vinden. Bijvoorbeeld een persoonlijke betalingsregeling of je huur tijdelijk verlagen. Soms kunnen we advies geven over het verhuizen naar een huis die beter bij je past of financiële regelingen.

     

    Wil je een aanvraag doen?

    Stuur alle papieren hieronder op via info@eigenhaard.nl of postbus 67065, 1060 JB in Amsterdam.

    • De brief van de gemeente waarin staat dat je geen Woonkostentoeslag (meer) krijgt.
    • Een uittreksel van het Bevolkingsregister (niet ouder dan 1 maand). Daarop staan de namen en geboortedata van alle personen die op jouw adres wonen
    • De laatste inkomensverklaring van alle personen die op jouw adres wonen. Dit kan je downloaden via Mijn Belastingdienst of telefonisch vragen via 0800-0543.
    • Overzicht van het loon of uitkering van de laatste 3 maanden van alle personen in jouw huishouden. Download een overzicht van jouw loon via Mijn UWV.
    • Ben je zelfstandig ondernemer? Stuur de winst/verliesrekening van het afgelopen jaar en een onderbouwde prognose van dit jaar. Als je de prognose zelf maakt, stuur dan ook een bewijs mee van je omzet (bijvoorbeeld kwartaalcijfers van je bank) en van eventuele kosten en aftrekposten. Laat je je prognose opstellen door je boekhouder? Dan hoef je deze bewijzen niet mee te sturen
    • Een kopie van je belastingaangifte van het afgelopen jaar
    • Bewijs van inkomensdaling. Bijvoorbeeld: ontslagbrief, bewijs toekenning uitkering, echtscheidingsdocumenten, bewijs overlijden partner

    Als wij alle papieren hebben ontvangen krijg je binnen 6 weken een bericht.

  • Vaak wel, dus wacht niet tot je in de problemen komt. Samen kijken we naar de mogelijkheden. Hoe eerder je contact met ons zoekt, hoe meer we voor je kunnen doen.

    Heb je een betalingsachterstand? Bel: (020) 6 801 801 of vul het contactformulier in.

  • Kom je moeilijk rond? Of heb je moeite om de rekeningen te betalen? Je bent niet de enige! Eigen Haard en Geldfit werken samen om jou te helpen met je geldzaken. Met elkaar zorgen we dat jij grip op je financiën krijgt en houdt.

    Doe de test en ontdek binnen 2 minuten wat jij kan doen. Je ontvangt tips en ziet waar je terecht kan voor hulp. Kijk voor meer informatie op deze website.

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.

Bellen

Op werkdagen van 09.00 tot 16.00

  Het is erg druk Later op de dag is het rustiger