Overlijden

sociale huur

Vraag en antwoord

  • Meestal wel. Bekijk welke situatie op jou van toepassing is.

    Het huurcontract staat op beide namen

    Je wordt automatisch de hoofdhuurder.

    Het huurcontract staat op naam van jouw partner

    Je was getrouwd of had een geregistreerd partnerschap
    Woonde je op het moment van overlijden samen op dit adres en heb je hier nog steeds jouw hoofdverblijf? Dan word je automatisch hoofdhuurder.

    Je woonde samen
    In sommige gevallen kun je in de woning blijven wonen. Je mag een contractovername aanvragen als je voldoet aan de onderstaande voorwaarden. De kosten van de contractovername zijn € 16,50. 

    • Je bent meerderjarig
    • Je hebt de woning als hoofdverblijf en kunt dat aantonen aan de hand van een inschrijving bij de Gemeentelijke Basisadministratie
    • Je voerde een 'duurzaam gemeenschappelijke huishouding'. Dit blijkt uit bijvoorbeeld een samenlevingscontract, een gezamenlijke bankrekening of gezamenlijke verzekering
  • Als een huurder overlijdt of moet worden opgenomen in een verzorgings- of verpleeghuis dan hebben achterblijvende kinderen in principe geen recht om in de woning te blijven wonen.

    Dus je hebt niet automatisch het recht op de woning wanneer je:

    • Met de overledene samenwoonde of bij de overledene inwoonde
    • Wanneer je niet met de overledene getrouwd was, geen geregistreerd partnerschap had, en niet samen op het huurcontract staat

    Achterblijver is samenwoner (partner maar geen medehuurder)

    Ben je achterblijver die met de huurder een lange gezamenlijke huishouding had en de woning als hoofdverblijf heeft? Na het overlijden van jouw partner kun je de huur 6 maanden voortzetten. Binnen deze 6 maanden moet je een verzoek bij de kantonrechter indienen om het huurderschap te kunnen verkrijgen.

    De kantonrechter beoordeelt de contractoverschrijving en hanteert daarbij de volgende criteria:

    • Is het hoofdverblijf in de gehuurde woning?
    • Is er 2 jaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding gevoerd?
    • Is er voldoende financiële draagkracht?
    • Komt de achterblijver in aanmerking voor een huisvestingsvergunning?

    Voor kinderen die na het overlijden van de ouder(s) achterblijven, zal de rechter het verzoek in principe pas toewijzen als het kind ouder dan is dan ca. 35 a 40 jaar.

    De administratiekosten voor het overnemen van het contract zijn € 16,50. 

    Achterblijver is inwonend (er is geen sprake van duurzame gemeenschappelijke huishouding)
    Als je in dit geval achterblijver bent, maak je geen aanspraak op de woning. Wij hebben geen verplichtingen jegens de inwonende. De woning moet 2 volle kalendermaanden na overlijden leeg worden opgeleverd. De erfgenamen zijn, bij aanvaarding van de erfenis, verantwoordelijk voor de oplevering en zullen afspraken hierover afspraken met de inwoner moeten maken.


  • De administratiekosten zijn € 16,50. Maar als je al samen op het huurcontract stond of als er sprake was van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, brengen wij geen administratiekosten in rekening.

    Je stuurt ons:

    • Een bewijs van overlijden (uittreksel of rouwkaart)
    • Een document waaruit blijkt dat je gehuwd of geregistreerd partner was (als je nog niet bij ons bekend was als medehuurder)
    • Als je buiten Amsterdam woont: een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie waarop jouw adres en de ingangsdatum van inschrijving op het adres staat
    • Het aanvraagformulier wijziging tenaamstelling huurcontract - bij overlijden huurder met vermelding van de door jou gewenste tenaamstelling

    Vervolgens passen wij de gegevens aan. Je ontvangt van ons een schriftelijke bevestiging van de contractoverschrijving.

    Je woonde samen maar was nog geen medehuurder?
    Stuur dan ook de volgende gegevens mee:

    • Papieren waaruit blijkt dat je de afgelopen 2 jaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding hebt gevoerd op het adres. Bijvoorbeeld: een samenlevingscontract, een gezamenlijke bankrekening of verzekering
    • Jouw inkomensgegevens van de laatste 3 maanden
    • Een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie van jou en jouw partner (niet ouder dan 1 maand). Op het uittreksel staat jouw gezinssamenstelling, burgerlijke staat en voormalige (historische) adresgegevens.

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.