Huur opzeggen

sociale huur

Je kunt de huur op iedere dag van de maand opzeggen via het formulier huur opzeggen. De minimale opzegtermijn is 1 maand. De opzegtermijn gaat in op de datum dat wij jouw opzegging ontvangen.

Opzegtermijn en einddatum

Je mag ook een langere opzegtermijn kiezen, van maximaal 3 maanden. Je kunt dus niet meer dan drie maanden van te voren jouw huur opzeggen. Wanneer de laatste dag van jouw huurcontract in het weekend of op een feestdag valt, verschuift de einddatum naar de eerstvolgende werkdag.

Bevestiging

Wij sturen je een schriftelijke bevestiging van de huuropzegging. Hierin staat hoe je de woning moet opleveren en wanneer de afspraak is voor een voorinspectie.

Vraag en antwoord

  • Dat kan op verschillende manieren:

    Schriftelijke bevestiging

    Je krijgt een schriftelijke bevestiging van de huuropzegging. Hierin staat hoe je de woning moet opleveren en wat de verdere gang van zaken is. Ook vermeldt de brief de afspraak voor een voorinspectie. We maken deze afspraak zoveel mogelijk in overleg met jou.

     
    Asbest in jouw woning?

    Vermoed je asbest in jouw woning? Ga niet zelf klussen maar bespreek dit tijdens de voorinspectie.

  • Opzegtermijn

    De minimale opzegtermijn is 1 maand. De maximale opzegtermijn is 3 maanden. Je kunt de huur op iedere dag van de maand opzeggen.

    Opzegdatum

    De opzegtermijn gaat in op de datum dat wij jouw opzegging ontvangen. Wanneer de einddatum in het weekend of op een feestdag valt, verschuift de einddatum naar de eerstvolgende werkdag.

  • Als nabestaande of zaakwaarnemer kun je de huur opzeggen. Gebruik hiervoor het formulier huur opzeggen. Vul in het formulier jouw eigen naam en contactgegevens in. Voor huur opzeggen na overlijden, geldt de normale opzegtermijn van 1 maand.

    Kopie overlijdensakte

    Wij hebben een kopie van de overlijdensakte nodig. Je kunt deze uploaden in het formulier 'Huur opzeggen'.

    Woning maximaal 2 maanden aanhouden

    Na het overlijden van de huurder mag de woning maximaal 2 volle kalendermaanden aangehouden worden.

  • Tijdens de voorinspectie komt er een kwaliteitsregisseur langs. De kwaliteitsregisseur loopt met jou door het huis en bekijkt wat je eventueel moet verwijderen of veranderen en wat je kunt achterlaten.

    Inspectierapport

    De kwaliteitsregisseur maakt ter plekke een inspectierapport op. Hierin staat wat er veranderd moet worden en hoeveel het kost als wij die veranderingen uitvoeren of de schade herstellen. Jij en de kwaliteitsregisseur tekenen het rapport.

    De kwaliteitsregisseur maakt met jou een afspraak voor de eindinspectie. 

  • Je laat de woning in bruikbare en bewoonbare staat achter. Schade die tijdens jouw verblijf in de woning is ontstaan, moet je herstellen.

    Wat moet er in orde zijn?

    Onderstaande richtlijnen voor het opleveren van de woning krijg je ook als bijlage bij onze schriftelijke bevestiging van de huuropzegging. Je ontvangt dan ook de prijslijst. Die geeft een indicatie van de kosten die wij in rekening brengen als wij iets moeten herstellen.

    1. Schoonmaak

    De woning is (bezem)schoon en leeg, inclusief jouw eventuele:

    • Balkon
    • Berging
    • Zolder
    • Jouw eigen trappenhuis c.q. opgang naar de woning
    • Schuur
    • Garage
    • Tuin

    Schoon opleveren van:

    • Glas
    • Schakelaars en stopcontacten

    Verwijder eventuele:

    • Lijm- en vetresten
    • Stickers en plakplaatjes
    • Bouwsels in, aan en om de woning (zie punt 9)

    2. Wanden en plafonds

    De wanden en plafonds moeten in goede staat zijn. Dat wil zeggen:

    • Zonder vlekken
    • Zonder gaten
    • Egaal van kleur
    • Zonder spijkers of schroeven
    • Behang verwijderen bij:
      • loszittende stukken
      • vlekken
      • nicotine-aanslag

      3. Vloer

      Verwijder de vloerbedekking inclusief onderlaag en eventuele lijmresten. Let op: vloerbedekking van vóór 1994 kan asbesthoudende delen bevatten. Twijfel hierover? Overleg dan met onze kwaliteitsregisseur (zie punt 10).

      4. Schilderwerk

      • Donker en felgekleurd schilderwerk is niet toegestaan. Bij oplevering:
        • hout in dekkende witte grondverf
        • wanden in dekkende witte latex of muurver
        • Neutrale kleuren zijn toegestaan mits correct aangebracht en zonder beschadigingen of afbladderen
        • Geen latex muurverf op kozijnen, ramen, deuren en houtwerk
        • Alle deurschilden, stopcontacten en schakelaars zijn verfvrij

        5. Keuken en badkamer

        • Keukenblok en kasten moeten heel zijn
        • Inbouwapparatuur is niet toegestaan tenzij deze van ons is
        • Wastafel, spiegel en planchet zijn aanwezig, heel en schoon
        • Toilet(ten) en kranen zijn heel en schoon (onder andere vrij van kalkaanslag)

        6. Verwarming, geiser, cv

        Over het verwijderen van gashaarden, zelf aangebrachte verwarmingsinstallaties en open toestellen, overleg je met de kwaliteitsregisseur (zie punt 10).

        7. Buitenruimte

        • Geen gaten of andere schade aan de buitenmuren
        • Herstel een deur met kattenluik
        • De erfafscheiding moet recht staan, in goede staat van onderhoud zijn en degelijk verankerd
        • Struiken, hagen en bomen zijn teruggesnoeid
        • De buitenruimte is vrij van vijvers, onkruid, afval, losse plantenbakken en potten

        8. Sleutels

        De sleutels van binnendeuren, kasten en ramen zitten in de sloten. Bij de eindinspectie lever je al jouw sleutels in, inclusief (reserve)sleutels van eventuele:

        • Buitendeuren (hoofdentree)
        • Voordeuren, achterdeuren
        • Balkon
        • Garage
        • Schuur, berging
        • Brievenbus
        • Meterkast

        9. Voorzieningen die je zelf in de woning hebt aangebracht

        Haal zelf aangebrachte voorzieningen weg en herstel eventuele beschadigingen als gevolg van het verwijderen. Verwijderen is niet nodig als:

        • Wij je schriftelijke toestemming hebben gegeven zonder beperking 'duur van de huur'
        • De kans bestaat dat er asbesthoudende materialen zijn gebruikt (zie punt 10)

        Voorbeelden van zelf aangebrachte voorzieningen zijn:

        • Gordijnrails, lamellen
        • Elektrische bedrading en contactdozen
        • Wand- en plafondlampen
        • Planken
        • Kunststof schroten
        • Zonwering
        • Overkapping, serre of schuurtje
        • Schotelantennes en beugels
        • Reclamevoering huurder

        10. Asbest

        Wij laten verdacht materiaal eerst onderzoeken op asbesthoudende materialen. Als er asbest aanwezig is, laten wij het op onze kosten weghalen. Als je zelf asbesthoudende materialen hebt verwijderd zonder onze toestemming daarvoor, brengen we alle schoonmaakkosten van asbestbesmetting bij jou in rekening.

  • Als je de huur van jouw woning gaat opzeggen, kun je geen nieuwe kandidaat voordragen.

  • Als je jouw woning, garage of parkeerplaats niet goed achterlaat, gaan wij over tot het volgende:

    • Werkzaamheden die minder kosten dan € 250 laten wij direct voor jouw rekening uitvoeren
    • Zijn de kosten hoger dan € 250? Dan krijg je de kans om de werkzaamheden alsnog zelf uit te voeren. De kosten die wij maken omdat we de woning, garage of parkeerplaats nog niet kunnen verhuren, zijn voor jouw rekening
  • Tijdens de eindinspectie controleert de kwaliteitsregisseur of je alle afgesproken zaken in orde hebt gemaakt. Dit gebeurt meestal op de laatste dag van jouw huurcontract. Op die dag lever je ook de sleutels in.

    Haal je de afgesproken einddatum niet?

    Neem zo snel mogelijk contact met ons op.

  • Heb je de huur opgezegd? Dan stoppen wij de automatische incasso of de verzending van de betaalmail.

    Zelf jouw periodieke overschrijving stopzetten

    Als je de bank opdracht hebt gegeven om jouw huur periodiek over te maken, of als iemand anders de huur voor jou betaalt, moet je dit zelf stopzetten.

    Eindafrekening en borg

    Nadat je de sleutels hebt ingeleverd, ontvang je van ons een eindafrekening. Hierop staan de kosten van mogelijke werkzaamheden die wij hebben uitgevoerd. Deze kosten verrekenen we met de eventuele borg die je hebt betaald.

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.

Bellen

Op werkdagen van 09.00 tot 16.00

  Het is erg druk Later op de dag is het rustiger