Servicekosten

sociale huur

Vraag en antwoord

  • U betaalt elke maand een voorschot, samen met de huur. Elk jaar vergelijken we de werkelijk gemaakte kosten met het betaalde voorschot. Het verschil verrekenen we. Het kan zijn dat u geld terugkrijgt of dat u moet bijbetalen. Soms is het verschil te klein en gebeurt er niets.

  • Bedragen onder € 4,50 brengen wij niet in rekening. Wel sturen wij u de afrekening.

  • U betaalt elke maand servicekosten voor alles wat te maken heeft met de algemene ruimte(n) bij uw woning. U betaalt mee aan bijvoorbeeld:

    • Schoonmaak
    • Huismeester
    • Verlichting
    • Elektraverbruik
    • Lift

    U betaalt een voorschot. Elk jaar vergelijken we dit betaalde voorschot met de gemaakte kosten. Het verschil verrekenen we met u. Welke servicekosten u betaalt verschilt per woning.

  • Binnen 30 dagen nadat u de brief heeft ontvangen maken wij het geld aan u over. Heeft u een achterstand? Dan verrekenen we het daarmee.

  • U gaf ons toestemming om elke maand de huur van uw IBAN te halen. Maar dit is geen huur. Daarom mogen wij de automatische incasso niet gebruiken. U moet het bedrag zelf overmaken.

  • We willen niet dat u een te hoog voorschot betaalt. Maar we willen ook niet dat u aan het einde van het jaar moet bijbetalen. Daarom schatten we de kosten zo goed mogelijk in en passen we het bedrag eventueel aan. Zo komt u niet voor vervelende verrassingen te staan.

    Wij passen 2 keer per jaar de voorschotten aan. Op 1 juli de servicekosten en op 1 januari de warmtekosten. Wordt uw bedrag aangepast? Dan sturen wij u een bericht.

  • Een huismeester zet zich in voor een gebouw en haar huurders. Een wijkbeheerder zet zich in voor de buurt en haar huurders. Huurders betalen 70% van de kosten van de huismeester of wijkbeheerder. En wij betalen de overige 30%. De kosten van de huismeester worden verdeeld over alle huurders in het gebouw. En de kosten van de wijkbeheerder worden verdeeld over de huurders uit de buurt

  • U en uw buren betalen samen voor het schoonmaken van de algemene ruimten van uw gebouw.

  • Dit zijn de kosten voor alles wat stroom gebruikt in de algemene ruimten van uw gebouw. Bijvoorbeeld de verlichting van de hal of de lift.

  • Niet alle kosten worden elk jaar verrekend. Wij kwamen met huurdersbelangvereniging Alert overeen om voor sommige kosten een fonds in te richten. U betaalt elke maand een klein bedrag aan het fonds, waarmee een buffer wordt opgebouwd. 

    Wij zijn verplicht u de stand van de fondsen te laten weten. Er zijn fondsen voor de volgende kosten: 

    • Riool ontstopping en Schoonmaken dakgoten
    • Reparatie algemene verlichting 
    • Glasverzekering 
    • Mechanisch ventilatie
    • Schoorsteenvegen

    Dit zijn de standen per 31 december 2019:

    Riool ontstopping                                € 315.794,00

    Reparatie algemene verlichting       - € 6.062,00

    Glasverzekering                                  - € 347.750,00

    Mechanisch ventilatie                          € 35.977,00

    Schoorsteenvegen                              - € 8.824,00

    In een aantal fondsen zit een overschot. Daar staat dan een min teken voor het bedrag. Bij andere fondsen zijn de kosten hoger dan de inkomsten. Elke 3 jaar bekijken wij de stand van het fonds. En bepalen we of we de maandelijkse voorschotten moeten verhogen of verlagen.

  • Wij brengen administratiekosten in rekening voor het samenstellen van de afrekening servicekosten.

  • De meters in uw woning worden beheerd door Ista. Het is een overzicht van uw persoonlijke verbruik. Dit zijn de werkelijke standen van de meters in uw huis.

  • De meters in uw woning worden beheerd door Techem. Het is een overzicht van uw persoonlijke verbruik. Dit zijn de werkelijke standen van de meters in uw huis.

  • De afrekening van de warmtekkosten valt onder de Huurwet. Voor deze afrekening volgen wij de regels en aanbevelingen uit het Beleidsboek Nutsvoorzieningen en Servicekosten van de Huurcommissie en de aanbevelingen van de Woonbond. Woont u in een flatgebouw en wordt uw woning verwarmd door een collectieve gasketel? Dan ontvangt u bij uw warmtekostenafrekening over 2019 een uitleg over hoe uw afrekening is opgebouwd.

  • Denkt u dat uw afrekening warmtekosten niet klopt? U kunt bezwaar maken door het invullen van het formulier Bezwaar Afrekening Warmtekosten.

Neem contact op