Vraag en antwoord
-
Ik krijg een afrekening servicekosten, maar ik heb toch al betaald?
Je betaalt elke maand een voorschot, samen met de huur. Elk jaar vergelijken we de werkelijk gemaakte kosten met het betaalde voorschot. Het verschil verrekenen we. Het kan zijn dat je geld terugkrijgt of dat je moet bijbetalen. Soms is het verschil te klein en gebeurt er niets.
-
Ik moet eigenlijk bijbetalen, maar dit hoeft niet?
Bedragen onder € 4,50 brengen wij niet in rekening. Wel sturen wij je de afrekening.
-
Waarom betaal ik servicekosten?
Je betaalt elke maand servicekosten voor alles wat te maken heeft met de algemene ruimte(n) bij jouw woning. Je betaalt mee aan bijvoorbeeld:
- Schoonmaak
- Huismeester
- Verlichting
- Elektraverbruik
- Lift
Je betaalt een voorschot. Elk jaar vergelijken we dit betaalde voorschot met de gemaakte kosten. Het verschil verrekenen we.. Welke servicekosten je betaalt verschilt per woning.
-
Ik krijg geld terug, wanneer krijg ik dat?
Binnen 30 dagen nadat je de brief hebt ontvangen maken wij het geld aan jou over. Heb je een achterstand? Dan verrekenen we het daarmee.
-
Ik heb een automatische incasso voor de huur. Waarom moet ik dit bedrag zelf overmaken?
Je gaf ons toestemming om elke maand de huur van jouw IBAN te halen. Maar dit is geen huur. Daarom mogen wij de automatische incasso niet gebruiken. Je moet het bedrag zelf overmaken.
-
Mijn maandelijkse voorschot wordt aangepast. Waarom is dat?
We willen niet dat je een te hoog voorschot betaalt. Maar we willen ook niet dat je aan het einde van het jaar moet bijbetalen. Daarom schatten we de kosten zo goed mogelijk in en passen we het bedrag eventueel aan. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
Wij passen normaal gesproken 2 keer per jaar de voorschotten aan. Op 1 juli de servicekosten en op 1 januari de warmtekosten. Wordt het bedrag aangepast? Dan sturen wij je een bericht.
Omdat we nu te maken hebben met een energiecrisis worden de voorschotbedragen zo snel mogelijk aangepast.
-
Ik betaal mee aan een huismeester of een wijkbeheerder. Hoe werkt dat eigenlijk?
Een huismeester zet zich in voor een gebouw en haar huurders. Een wijkbeheerder zet zich in voor de buurt en haar huurders. Huurders betalen 70% van de kosten van de huismeester of wijkbeheerder. En wij betalen de overige 30%. De kosten van de huismeester worden verdeeld over alle huurders in het gebouw. En de kosten van de wijkbeheerder worden verdeeld over de huurders uit de buurt
-
Waarom betaal ik voor de schoonmaak van de algemene ruimten?
Jij en jouw buren betalen samen voor het schoonmaken van de algemene ruimten van jouw gebouw.
-
Wat betekent ‘Elektraverbruik centrale voorzieningen’?
Dit zijn de kosten voor alles wat stroom gebruikt in de algemene ruimten van jouw gebouw. Bijvoorbeeld de verlichting van de hal of de lift.
-
Sommige kosten zitten in Fondsen. Wat houdt dat in?
Niet alle kosten worden elk jaar verrekend. Wij kwamen met huurdersbelangvereniging Alert overeen om voor sommige kosten een fonds in te richten. Je betaalt elke maand een klein bedrag aan het fonds, waarmee een buffer wordt opgebouwd.
Wij zijn verplicht je de stand van de fondsen te laten weten. Er zijn fondsen voor de volgende kosten:
- Riool ontstopping en Schoonmaken dakgoten
- Reparatie algemene verlichting
- Glasverzekering
- Mechanisch ventilatie
- Schoorsteenvegen
Dit zijn de standen per 31 december 2022:
- Riool ontstopping € 3.251
- Reparatie algemene verlichting € 459.739
- Glasverzekering € 115.428
- Mechanisch ventilatie € 70.710
- Schoorsteenvegen € 0
Alle fondsen hebben voldoende saldo om de kosten te dragen.
-
Wat zijn de administratiekosten op mijn afrekening servicekosten?
Wij brengen administratiekosten in rekening voor het samenstellen van de afrekening servicekosten.
-
Waarom krijg ik een overzicht van Ista bij mijn afrekening?
De meters in jouw woning worden beheerd door Ista. Het is een overzicht van jouw persoonlijke verbruik. Dit zijn de werkelijke standen van de meters in jouw huis.
-
Waarom krijg ik een overzicht van Techem bij mijn afrekening?
De meters in jouw woning worden beheerd door Techem. Het is een overzicht van jouw persoonlijke verbruik. Dit zijn de werkelijke standen van de meters in jouw huis.
-
Hoe is mijn afrekening warmtekosten opgebouwd?
De afrekening van de warmtekkosten valt onder de Huurwet. Voor deze afrekening volgen wij de regels en aanbevelingen uit het Beleidsboek Nutsvoorzieningen en Servicekosten van de Huurcommissie en de aanbevelingen van de Woonbond. Woon je in een flatgebouw en wordt jouw woning verwarmd door een collectieve gasketel? Dan ontvang je bij jouw warmtekostenafrekening over het hele jaar een uitleg over hoe de afrekening is opgebouwd.
Hulp nodig?
Geen probleem, we helpen je graag op weg.
Chat
Chat met 1 van onze medewerkers
Chat
Tijdelijk gesloten