Als u de huur niet voor de 1e van de maand betaalt, nemen we contact met u op. Dat contact verloopt als volgt:
Herinnering
U krijgt eerst een herinnering. Dan moet u de huur binnen 5 dagen betalen. Als wij uw e-mailadres hebben, krijgt u een betaalmail als herinnering.
Een telefoontje
Wanneer u na deze herinnering nog niet heeft betaald, bellen wij u. In dat gesprek verzoeken wij u te betalen, maar we vragen ook hoe het komt dat u nog niet heeft betaald. Soms krijgt u een telefonische herinnering of een sms-bericht van onze belcomputer.
Laatste herinnering
Als u na het telefoongesprek en het verstrijken van de nieuwe betalingstermijn, nog niet heeft betaald, krijg u een allerlaatste herinnering. Hierin vermelden we de incassokosten waarmee u te maken krijgt als u niet binnen 14 dagen alsnog betaalt.
Opnieuw een telefoontje
Direct na de laatste herinnering bellen wij u weer met het verzoek om zo snel mogelijk te betalen. En we vragen opnieuw waarom dat (nog) niet gebeurt. We proberen te voorkomen dat u te maken krijgt met het incassobureau.
Aanmelden DWI
Onder de naam ‘Geregelde betaling’ werken wij samen met DWI in Amsterdam. Als u een bijstandsuitkering heeft, melden wij uw huurachterstand bij DWI.
Incassobureau
Als de 14 dagen na de laatste herinnering voorbij zijn, geven wij de betalingsachterstand door aan het incassobureau. De wettelijke rente en incassokosten worden bij u in rekening gebracht. Het incassobureau stuurt u diverse brieven en sms’jes en belt u op. Er kan ook iemand bij u langskomen.
Buitendienst
Onze buitendienst bekijkt uw gegevens. Zij kunnen zelf bij u langskomen of u aanmelden voor ‘Vroeg erop Af’ . We willen voorkomen dat de betalingsachterstand moet worden overgedragen aan de deurwaarder.
Deurwaarder
Uiteindelijk schakelen wij een deurwaarder in. De kosten bij de deurwaarder lopen snel op. De deurwaarder geeft u eerst de kans om alsnog de achterstand met de bijkomende kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om (hoge) juridische kosten te voorkomen.
Juridische stappen
Uiteindelijk, als het echt niet anders kan, neemt de deurwaarder juridische stappen. Deze vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. Wij geven u dan alsnog de mogelijkheid om de huurachterstand en de bijkomende kosten te betalen. Zo willen we voorkomen dat u uw huis kwijtraakt. In de meeste gevallen lukt dit nog.