Indeplaatsstelling

bedrijfsruimte

Wilt u het huurcontract van uw winkelruimte overdragen aan een andere partij? Hier leest u over de mogelijkheden en wat u daar voor moet doen. U kunt alleen een indeplaatsstelling aanvragen voor winkelruimten. Voor kantoorruimten kan dit niet.

Vraag en antwoord

  • Als u uw actieve bedrijf overdraagt aan een ander en u huurt van ons een winkelruimte, dan kunt u ons vragen om een indeplaatsstelling. De nieuwe eigenaar van het bedrijf kan de huurovereenkomst van de winkelruimte overnemen. Met de daarbij horende rechten en plichten.

  • Nee dat kan niet. Alleen als uw bedrijf wordt overgenomen, kunt u een indeplaatsstelling aanvragen. Dus als uw bedrijf als geheel - goodwill, voorraden, de handelsnaam en eventueel personeel - wordt overgenomen en wordt voortgezet. Als u uw bedrijf stopt en er komt een ander bedrijf in de ruimte, dan moet u de huur opzeggen. Wij sluiten met een nieuwe huurder een nieuw huurcontract.

  • Nee. Het huurcontract blijft hetzelfde, inclusief alle afspraken over bijvoorbeeld de huur en de looptijd.

  • Degene die uw bedrijf overneemt, heeft dezelfde rechten als u. Dus alle veranderingen die in het huurcontract zijn toegestaan, zijn ook toegestaan na de indeplaatsstelling. Wat u mag, mag de na de indeplaatsstelling dus ook.

  • Voldoet u aan de voorwaarden:

    • U huurt een winkelruimte
    • U draagt uw actieve bedrijf aan een ander over
    • De nieuwe eigenaar zet het bedrijf in zijn geheel voort

     
    Dan kunt u de aanvraag doen. U en degene die het bedrijf overneemt, vullen allebei het formulier indeplaatsstelling in. Degene die het bedrijf overneemt, levert een aantal documenten aan. In het formulier staat welke documenten dit zijn. Stuur alles op naar bedrijfsruimte@eigenhaard.nl

  • Wij controleren alle gegevens en controleren de kredietwaardigheid van degene die het bedrijf overneemt. Is alles in orde? Dan geven wij het akkoord aan de huidige huurder. Wij maken – na een gesprek met de kandidaathuurder - een afspraak voor het ondertekenen van de ‘allonge’. Dat is een bijlage die we aan het bestaande contract hechten. Wij sturen dit van te voren op.

    Voor het ondertekenen moeten de volgende bedragen betaald zijn:

    • Eerste maand huur en eventuele servicekosten en btw
    • Waarborgsom (3 maanden huur en eventuele servicekosten en btw of een  originele bankgarantie voor dit bedrag)
  • Dit kan verschillen. Houd rekening met een periode van 2 tot 4 weken. Dit is afhankelijk van hoe lang de controle op de kredietwaardigheid duurt.

  • Uw rechten staan in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. U kunt aan de kantonrechter vragen of het terecht is dat wij uw aanvraag afwezen. Het is verstandig eerst juridisch advies te vragen aan een specialist in het huurrecht.

  • De aanvraag kost € 600,- . Dit bedrag is exclusief 21% BTW.

    Dit moet u betalen voordat wij uw aanvraag behandelen. Het is dus belangrijk dat u eerst goed kijkt of u in aanmerking komt. Anders betaalt u de kosten en moeten wij uw aanvraag afwijzen.

  • Ja dat kan. Dit doen wij door bijvoorbeeld te adverteren op onze website.

    De kosten hiervoor zijn € 600,-. Dit bedrag is exclusief 21% BTW. Ongeacht of iemand wordt gevonden.
     

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.