In prettige buurten

Woonfraude

“Met de aanpak van woonfraude zorgen wij voor doorstroming in de overspannen woningmarkt.”

Wij doen onderzoek naar meldingen van woonfraude. Dit doen we voor woningzoekenden die nu niet aan de beurt komen zodat zij wel de kans krijgen om bij ons te komen huren. Ook doen we dit voor bestaande huurders, omdat iedereen veilig en prettig moet kunnen wonen in onze buurten. Het afgelopen jaar hebben wij voornamelijk reactief gewerkt, wij kwamen in actie na signalen. Voor de toekomst willen wij de mogelijkheden onderzoeken voor een meer proactieve benadering van woonfraude signalen

In 2018

We handelden in 2018 499 zaken af. Hiermee kwamen 224 woningen beschikbaar. In totaal verlieten 174 huurders op ons verzoek zelf de woning. In 50 gevallen was tussenkomst van de rechter nodig om het huurcontract te beëindigen. Wij gaven 64 keer een gele kaart, waarna in een aantal gevallen de huurders de huur hebben opgezegd of hun frauduleuze praktijken hebben beëindigd. We kregen 5 woningen terug, nadat deze waren gekraakt, dit is een toename ten opzichte van 2017. In 2018 zijn er 25 woningen vrijgekomen naar aanleiding van een geconstateerde hennepplantage. In een aantal gevallen hebben wij de rechter om ontruiming moeten vragen.

Gemeente Lege

224

25

64

Wilt u meer weten over dit onderwerp? In het parool is een artikel verschenen over woonfraude en kunt u hier meer over lezen.