In woningen van goede kwaliteit

Onderhoud en reparaties

 
“Wij zorgen goed voor ons vastgoed.”

Goed beheer is belangrijk. In ons beheer nemen we direct verbeteringen en aanpassingen mee op het gebied van energiebesparing, veiligheid en toegankelijkheid. 95% van de geplande projecten in 2017 is afgerond.  

Verschillende soorten onderhoud

We onderscheiden verschillende soorten onderhoud. Het planmatig onderhoud kent een cyclus. Zo kunnen wij preventief onderhoud plegen voordat er problemen ontstaan. Daarnaast doen wij onderhoud aan woningen waarvan de huur is opgezegd. Wij maken de woning geschikt voor een nieuwe huurder. Waar nodig verbeteren wij de woning. Natuurlijk voeren wij ook dagelijks onderhoud en reparaties uit in woningen. 

Duurzaam onderhoud

Op het gebied van milieu is veel winst te behalen. We gebruiken alleen milieuvriendelijke verf en bij voorkeur duurzaam ontwikkeld Europees hout. We stellen eisen aan onze aannemers als het gaat om het gebruik van materialen. Maar ook aan hoe ze met het gebruik van water, energie en hun bouwomgeving omgaan. Bij vervanging brengen wij HR++ glas aan.

Veilig wonen

We geven demonstraties over hoe inbrekers sloten openen. Wij willen dat onze huurders veilig kunnen wonen. Beveiliging volgens het Politie Keurmerk Veilig Wonen helpt daarbij. Ook goede voorlichting helpt. Samen met politie en gemeente organiseren wij daarom preventiebijeenkomsten. De politie geeft daar tips en adviezen om woninginbraak te voorkomen. En wij vertellen over diverse sluitmogelijkheden. Ook geven we demonstraties. We laten bijvoorbeeld zien hoe eenvoudig het kan zijn voor inbrekers om sloten te openen. Een erkend leverancier van hang- en sluitwerk geeft uitleg bij verschillende producten. Ook delen wij op de Politie Academie in Amsterdam onze kennis met agenten in opleiding.

Werken aan de klanttevredenheid

Met LEAN haalden we de overbodige handelingen -  die niet bijdragen aan de klantwens - uit het proces. We sturen scherp op de klantgerichtheid van onze aannemers. En we trainden onze vaklieden en opzichters in het klantgericht communiceren. Zo vragen zij bijvoorbeeld bij een reparatie of er nog iets anders in de woning moet gebeuren. De reparaties worden sneller en klantvriendelijker gedaan. In 2017 kregen we een B voor onze dienstverlening in de Aedes Benchmark. De klanttevredenheid over de afhandeling van reparaties droeg daar flink aan bij. Dit jaar geven onze klanten ons gemiddeld een 7,5.

Meten is weten

We zijn zuinig op ons vastgoed en monitoren periodiek we de kwaliteit ervan. Elk jaar meten wij de conditie van een derde van de casco vans ons vastgoed. De belangrijkste onderdelen die onderhoud nodig hebben worden doorgelicht. En op basis van de gemeten onderhoudsnorm (NEN 2767) wordt het meerjarenonderhoudsplan bepaald. Uit de conditiemeting blijkt dat het vastgoed er goed voor staat. Meer dan 80% van het gemeten vastgoed staat er goed tot uitstekend voor. We deden in 2017 een steekproef naar de kwaliteit van de binnenpakketten op basis van het vigerende bouwbesluit.