In prettige buurten

Woonfraude

“Iedereen moet veilig en prettig kunnen wonen.”

Iedereen moet veilig en prettig kunnen wonen in onze buurten. Daarom onderzoeken wij meldingen van woonfraude. En pakken wij woonfraude aan. Wij kunnen immers niet tolereren dat woningen worden doorverhuurd. Vaak tegen woekerprijzen. Of dat woningen leegstaan of gebruikt worden voor de kweek van hennep. Ook heeft woonfraude een slechte invloed op de leefomgeving.

In 2017

We handelden in 2017 672 zaken af. Hiermee kwamen 255 woningen beschikbaar. In totaal verlieten 210 huurders op ons verzoek zelf de woning. In 45 gevallen was tussenkomst van de rechter nodig om het huurcontract te beëindigen. Wij gaven 41 keer een gele kaart, waarna in veel gevallen de huurders of de huur hebben opgezegd of hun frauduleuze praktijken hebben beëindigd. We kregen 2 woningen terug, nadat deze waren gekraakt. In 15 gevallen was er sprake van woonfraude in combinatie met een huurschuld. Het aantal opgerolde hennep kwekerijen is lager dan vorig jaar. Er is in 2017 39 keer een hennepkwekerij geconstateerd met als resultaat een lege woning.

Gemeente Lege
woningen