In de buurt

Wonen in prettige buurten

We werken samen met bewoners aan prettige buurten. Want de buurt wordt gemaakt door de mensen die er wonen. We ondersteunen bewoners die verantwoordelijkheid nemen en initiatieven ontplooien. Met onze woningen en bedrijfspanden hebben wij ook invloed op de ontwikkeling van buurten. Een gevarieerd woningaanbod zorgt voor een gemengde buurt en een gemengde buurt is prettiger om in te wonen. We hebben woningen in ruim 80 buurten. Elke buurt heeft zo zijn sterke en zwakke punten. In sommige buurten gaat het vanzelf goed, andere buurten hebben hulp nodig. We werken aan de juiste wijken. We verhogen onze inzet waar dat nodig is. Bijvoorbeeld met wijkbeheerders.

Door onze bedrijfsruimten passend te verhuren - het liefst aan ondernemers die bijdragen aan de wijk - dragen we bij aan de buurteconomie. In een aantal wijken is weinig ruimte voor bewoners met meer draagkracht. Om die buurten te versterken, verhuren we daar meer betaalbare vrije sector huurwoningen of verkopen we woningen. Soms is slopen en nieuw bouwen een goede aanpak. Zo stimuleren we gemengde bewoning en levendigheid in de buurt. Er zijn ook buurten met juist weinig sociale huurwoningen. Daar houden we ons woningaanbod juist overwegend sociaal.