Vastgoed van goede kwaliteit

Samen duurzaam

“We verminderen het energiegebruik van onze woningen en ontwikkelen energieneutrale nieuwbouw.”

Duurzaamheid is onze maatschappelijke taak. Wij investeren samen met bewoners en partners in duurzaamheid. Zo brengen we de woonlasten terug, besparen grondstoffen en verlagen de CO2-uitstoot. Goed voor het milieu én de portemonnee van onze huurders. Wij nemen onze verantwoordelijkheid en dragen bij aan een betere en groenere leefomgeving. Voor nu en de toekomst.

Onze inzet op milieu is veel breder dan alleen het halen van goede energielabels.

Onze visie

Wij willen dat ons vastgoed zo min mogelijk energie verbruikt. En wij willen ons vastgoed zo milieuvriendelijk en energiezuinig als mogelijk beheren. We beperken het gebruik van fossiel gas. We verminderen het energiegebruik van onze huidige woningen en ontwikkelen energieneutrale nieuwbouw.  We leggen onze ambities vast in beleid. Maar voeren het ook door in projecten. We staan open voor innovatie en samenwerking. Onze inzet op milieu en duurzaamheid is veel breder dan alleen het halen van goede energielabels.

Onze nieuwe visie op milieu heeft dan ook vijf belangrijke pijlers:

• Van energiezuinig naar energieneutraal
  • Hergebruik van materialen
  • Bewoners wonen milieubewust
  • Samenwerken met duurzame partners
  • Een milieubewuste organisatie

Onze inzet wordt gezien

Wij sleepten maar liefst twee duurzaamheidsprijzen in de wacht: de Supply Chain Award 2016 en de WoCo25.  Ook wonnen we de Circular challenge. En beloonde FSC Nederland ons met de houten wisselbeker voor ons FSC manifest op FSC Friday.

Van energiezuinig naar energieneutraal

Met renovaties en ons onderhoud maken we onze woningen steeds energiezuiniger. We hebben nog steeds veel woningen die minder goed scoren in de energie index. Deze willen we versneld wegwerken. Met het project 'Save' maken we extra vaart. De komende 10 jaar maken we 10.000 extra woningen energiezuiniger. We beginnen met de minst energiezuinige woningen. Vooral woningen met een E, F of G energielabel pakken we aan. Het draait om drie vormen van besparen: Energie, geld en het milieu. We onderzoeken waar bewoners graag mee willen werken. Daar gaan we als eerste aan de slag.

Hergebruik van materialen

Wij kiezen voor materialen die opnieuw te gebruiken zijn. En de materialen die vrijkomen bij onderhoud, renovatie of sloop willen wij hergebruiken.  Dit is niet alleen duurzaam maar het voorkomt ook het onnodig afvoeren en later weer opnieuw aanvoeren van grondstoffen. Alles wat we niet kunnen hergebruiken voeren we af naar een erkende verwerkingsinrichting. Dit bedrijf maakt er weer nieuwe bouwmaterialen van. Dit is een belangrijk nieuw thema in onze milieuvisie. We zijn actief op dit punt. In het groot én het klein. Zo zijn van de deuren van de gesloopte Europarei in Uithoorn tafels gemaakt. En doneerden we spullen als toiletpotten, wastafels, keukens, stoeptegels, binnendeuren en houten balken uit dit project aan de Tuinen van Bret.

Bewoners wonen milieubewustIn 2016 konden 20 nieuwe energiecoaches in hun buurt aan de slag.

Wij zien dit als een gezamenlijk doel. Wij kunnen immers een duurzame woning leveren. Maar het is uiteindelijk aan de bewoner om ook echt duurzaam te wonen. Daar helpen we ze graag bij. We informeren onze klanten zo goed mogelijk over wat wij doen aan duurzaamheid en energiebesparing. En we helpen ze om zelf duurzaam te wonen. Zo leiden we energiecoaches op: in  2016 konden weer 20 nieuwe energiecoaches in hun buurt aan de slag. We werken mee aan Trime - een Europees project om energie te besparen - en roepen onze bewoners op mee te doen.

Samenwerken met duurzame partners

We kiezen voor duurzaamheid. En verwachten dat ook van onze partners. We ontwikkelen met partners innovatieve nieuwbouwconcepten, zoals Stadstuin Overtoom. We werken alleen met FSC gecertificeerde aannemers. We roepen ook andere corporaties en opdrachtgevers op dit te doen.

Een milieubewuste organisatie

Milieubewuste mensen vormen samen een milieubewuste organisatie. Dit zie je terug in onze bedrijfsvoering. Wij gebruiken zo min mogelijk energie. En de energie die we gebruiken is duurzaam. We willen een voorbeeld zijn. In grote en kleine dingen. Van dubbelzijdig printen tot het verduurzamen van onze mobiliteit. En tijdens de Dag van de Duurzaamheid maken wij alle medewerkers weer extra bewust van duurzaamheid. We inspireren mensen om zelf bij te dragen aan een beter milieu. Een klein voorbeeld: die dag is er alleen vegetarisch en biologisch eten in ons bedrijfsrestaurant.