Onze huurders

Wij begeleiden persoonlijk

“We bezoeken onze huurders altijd thuis. De persoonlijke gesprekken zijn heel belangrijk.”

We doorlopen een uitgebreid traject met bewoners. Als huurders door sloop of renovatie - al dan niet tijdelijk - moeten verhuizen, heeft dit vaak een behoorlijke impact. Ze komen dan voor belangrijke keuzes te staan. Dit is niet altijd even makkelijk. Daar helpen we ze bij. Met persoonlijke begeleiding en goede informatie. Wat ons betreft staan ze er niet alleen voor. We doorlopen een uitgebreid traject met bewoners. En we betrekken de bewonerscommissies, gemeente en huurdersorganisaties. In de Amsterdamse Kaderafspraken bij Verbetering en Vernieuwing zijn alle afspraken duidelijk vastgelegd.

Bij de bewoner thuis

We bezoeken onze huurders altijd thuis. De persoonlijke gesprekken zijn heel belangrijk. Want elk gezin is anders. We bespreken wat er staat te gebeuren. En welke mogelijkheden er zijn. We bespreken de wensen van de bewoner. We vragen een stadsvernieuwingsurgentie aan en helpen zo nodig met het zoeken naar een nieuwe woning. Tijdens het gesprek hebben we veel aandacht voor de persoonlijke situatie. Heeft een bewoner zorg of speciale begeleiding nodig? Zijn er speciale woonwensen?

In de buurt

We houden bewonersbijeenkomsten in de buurt, waar we bewoners goed informeren over de plannen en de mogelijkheden. Hier kunnen bewoners ook terecht met al hun vragen. Tijdens de voorbereiding - maar ook tijdens de uitvoering van het project - houden we regelmatig spreekuur in de buurt. Bewoners komen langs met al hun vragen maar ook voor advies. Bijvoorbeeld over huurtoeslag en huurgewenning. Maar we helpen ze ook bij het zoeken naar een nieuwe woning.

Wisselwoning

Als huurders tijdelijk ergens anders moeten wonen - bijvoorbeeld door een renovatie - bieden wij een wisselwoning aan. Na de renovatie kunnen ze weer terug naar hun eigen opgeknapte woning. Deze wisselwoningen staan zo veel mogelijk in de buurt.

Vergoeding

Als huurders moeten verhuizen vanwege sloop of renovatie, krijgen zij een stadsvernieuwingsurgentie en een verhuis- en herinrichtingsvergoeding. Deze was tot 1 maart 2016 € 5.860 en vanaf 1 maart 2016 € 5.900.

De cijfers

2016 2015