Ik heb een huurachterstand

Vaak wel. Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Hoe eerder, hoe beter. Wacht niet tot u in de problemen komt! We bekijken samen wat er mogelijk is. Hoe eerder u contact met ons zoekt, hoe meer we voor u kunnen doen. Dus heeft u een betalingsachterstand? Bel (020) 6 801 801 of mail naar info@eigenhaard.nl.
Het is wel belangrijk dat u de afspraken na komt. Anders vervalt de regeling. En krijgt u alsnog te maken met ons incassobureau. U betaalt dan de extra incassokosten.
 

Als u uw huur niet voor de eerste van de maand betaalt zoeken we snel en vaak contact met u.

Herinnering
U krijgt eerst een herinnering. U moet de huur binnen vijf dagen alsnog betalen. Als wij uw e-mail adres hebben, krijgt u een betaalmail als herinnering.

Een telefoontje
Na de herinnering bellen wij u. We vragen u niet alleen te betalen, maar vragen ook waarom u niet heeft betaald. Soms  krijgt u een telefonische herinnering of een SMS van onze belcomputer.

Laatste herinnering
Als u – na het verstrijken van de termijn van de herinnering - nog niet heeft betaald krijg u een laatste herinnering. Hierin vermelden we de incassokosten waarmee u te maken krijgt als u niet binnen 14 dagen alsnog betaalt.

Een telefoontje
Direct na de laatste herinnering bellen wij u weer. Natuurlijk vragen wij u zo snel mogelijk alsnog te betalen. Maar we proberen ook te achterhalen waarom dit niet gebeurt. We proberen te voorkomen dat u te maken krijgt met een incassobureau.

Aanmelden DWI
Onder de naam ‘geregelde betaling’ werken wij samen met het DWI in Amsterdam. Als u een bijstandsuitkering heeft, melden wij uw huurachterstand bij het DWI.

Incassobureau
De 14 dagen na de laatste herinnering zijn inmiddels voorbij. Wij geven de betalingsachterstand door aan het incassobureau. De wettelijke rente en incassokosten worden in rekening gebracht. Het incassobureau stuurt u diverse brieven en sms’jes en belt u op. Er kan ook iemand bij u langs komen.

Buitendienst
Onze buitendienst bekijkt uw gegevens. Zij kunnen zelf bij u langskomen of u aanmelden voor ‘Vroeg erop Af’ . We willen voorkomen dat de betalingsachterstand moet worden overgedragen aan de deurwaarder.

Deurwaarder
Uiteindelijk schakelen wij een deurwaarder in. De kosten bij de deurwaarder lopen snel op. De deurwaarder geeft eerst een kans om alsnog de achterstand met de bijkomende kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om – hoge – juridische kosten te voorkomen.

Juridische stappen
Uiteindelijk – als het echt niet anders kan – start de deurwaarder een juridisch traject. Deze vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. We houden altijd de mogelijkheid open om alsnog de huurachterstand en de bijkomende kosten te betalen. En zo te voorkomen dat u uw huis kwijt raakt. In de meeste gevallen lukt dit nog.