Ik heb een huurachterstand

Loopt u achter met het betalen van uw huur? Laat het ons zo snel mogelijk weten! Lees hier meer over wat u en wat wij kunnen doen bij een huurachterstand.


Vraag en antwoord

  • Wij willen niet dat u betalingsachterstand oploopt en daardoor in de problemen komt. We willen voorkomen dat we in een juridische procedure terecht komen, of (in het ergste geval) dat u uw huis kwijt raakt. Daarom zoeken we snel en vaak contact met u en werken we samen met de gemeente en maatschappelijke hulpverlening. Om u te helpen kunnen wij u (bij een huurachterstand van 2 maanden of meer) aanmelden voor hulpverlening.

    Welke gegevens delen wij?

    Wij kunnen de volgende gegevens delen:

    • Uw naam
    • Adres
    • De hoogte van uw betalingsachterstand
    Met wie delen we uw gegevens?

    Wij kunnen uw gegevens met de volgende instanties delen. Wij maken hierover goede afspraken:

    • De gemeente Amsterdam, Aalsmeer, Uithoorn, Zaandam of Ouder-Amstel
    • Civic
    • Combiwel
    • Doras
    • Dynamo
    • MaDiZo
    • PuurZuid
    • Sezo
    • CentraM
    Bezwaar?

    Heeft u er bezwaar tegen dat wij uw gegevens delen? Laat het ons weten.
    Bel: (020) 6 801 801 of mail naar: info@eigenhaard.nl.

  • U bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van de huur vóór de 1e van de maand. Komt u er niet uit? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Hoe eerder hoe beter, wacht niet tot u in de problemen komt. Samen zoeken we naar een oplossing, bijvoorbeeld een betalingsregeling.

  • Door 'Vroeg Eropaf' neemt het aantal huurachterstanden af. Vroeg Eropaf is een samenwerking van Amsterdamse woningcorporaties, de gemeente, zorgverzekeraars, energieleveranciers en maatschappelijke organisaties. Want vaak is er bij een huurachterstand meer aan de hand.

    In het geval van een huurachterstand nemen wij contact met u op. Bij een huurachterstand van 2 maanden melden wij onze huurders aan bij Vroeg Eropaf: de maatschappelijke dienstverlening biedt aan om te helpen en bespreekt de problemen en de mogelijkheden met u. Het gaat niet alleen over het oplossen van uw huurschuld. U kunt al uw schulden en problemen bespreken; die worden allemaal meegenomen in een schuldhulpverleningstraject. Dit is geen vrijblijvend traject, u moet zich er zelf ook voor inzetten.

  • Vaak wel, dus wacht niet tot u in de problemen komt. Samen kijken we naar de mogelijkheden. Hoe eerder u contact met ons zoekt, hoe meer we voor u kunnen doen.

    Heeft u een betalingsachterstand? Bel: (020) 6 801 801 of e-mail naar: info@eigenhaard.nl.

    Het is belangrijk dat u de afspraken nakomt anders vervalt de regeling en krijgt u alsnog te maken met ons incassobureau. U betaalt dan de extra incassokosten.

  • Als u de huur niet voor de 1e van de maand betaalt, nemen we contact met u op. Dat contact verloopt als volgt:

    Herinnering

    U krijgt eerst een herinnering. Dan moet u de huur binnen 5 dagen betalen. Als wij uw e-mailadres hebben, krijgt u een betaalmail als herinnering.

    Een telefoontje

    Wanneer u na deze herinnering nog niet heeft betaald, bellen wij u. In dat gesprek verzoeken wij u te betalen, maar we vragen ook hoe het komt dat u nog niet heeft betaald. Soms krijgt u een telefonische herinnering of een sms-bericht van onze belcomputer.

    Laatste herinnering

    Als u na het telefoongesprek en het verstrijken van de nieuwe betalingstermijn, nog niet heeft betaald, krijg u een allerlaatste herinnering. Hierin vermelden we de incassokosten waarmee u te maken krijgt als u niet binnen 14 dagen alsnog betaalt.

    Opnieuw een telefoontje

    Direct na de laatste herinnering bellen wij u weer met het verzoek om zo snel mogelijk te betalen. En we vragen opnieuw waarom dat (nog) niet gebeurt. We proberen te voorkomen dat u te maken krijgt met het incassobureau.

    Aanmelden DWI

    Onder de naam ‘Geregelde betaling’ werken wij samen met DWI in Amsterdam. Als u een bijstandsuitkering heeft, melden wij uw huurachterstand bij DWI.

    Incassobureau

    Als de 14 dagen na de laatste herinnering voorbij zijn, geven wij de betalingsachterstand door aan het incassobureau. De wettelijke rente en incassokosten worden bij u in rekening gebracht. Het incassobureau stuurt u diverse brieven en sms’jes en belt u op. Er kan ook iemand bij u langskomen.

    Buitendienst

    Onze buitendienst bekijkt uw gegevens. Zij kunnen zelf bij u langskomen of u aanmelden voor ‘Vroeg erop Af’ . We willen voorkomen dat de betalingsachterstand moet worden overgedragen aan de deurwaarder.

    Deurwaarder

    Uiteindelijk schakelen wij een deurwaarder in. De kosten bij de deurwaarder lopen snel op. De deurwaarder geeft u eerst de kans om alsnog de achterstand met de bijkomende kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om (hoge) juridische kosten te voorkomen.

    Juridische stappen

    Uiteindelijk, als het echt niet anders kan, neemt de deurwaarder juridische stappen. Deze vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. Wij geven u dan alsnog de mogelijkheid om de huurachterstand en de bijkomende kosten te betalen. Zo willen we voorkomen dat u uw huis kwijtraakt. In de meeste gevallen lukt dit nog.

    contactformulier-huurachterstand

  • Woningcorporaties en DWI Amsterdam werken samen om mensen met een bijstandsuitkering en een huurachterstand te helpen. Om te voorkomen dat mensen met een bijstandsuitkering hun woning kwijtraken door een huurachterstand, betaalt DWI de huur rechtstreeks aan de corporatie.

Niet gevonden wat je zoekt?

Zie ook

Hulp nodig?

We helpen je graag verder

Chat met ons