AEDES Benchmark: Werk aan de winkel

Column Mieke van den Berg

25 november 2014

Bestuurder Mieke van den Berg

Prestaties vergelijken met collega corporaties kan nu. Dankzij de AEDES Benchmark. Ik ben blij dat deze benchmark er is. Het is een serieus onderzoek. Niet om te concurreren maar om van elkaar te leren. Want onze branche is gebaat bij samenwerking.

De benchmark geeft inzicht in de prestaties van corporaties; hierin zijn de cijfers over de bedrijfskosten opgenomen en het oordeel van de huurders voor onze dienstverlening.

Bevestiging van de stabiliteit

Onze score laat zien dat we een goed financieel beleid voeren. We hebben inzicht in de kosten en waar we ons geld aan besteden. Dat resulteert in de lage bedrijfskosten in de benchmark. Dat klopt bij wat we zijn: een solide woningcorporatie met een gedegen koers. We willen dit uiteraard zo houden en de bedrijfskosten – daar waar het kan - verder verlagen.

Dienstverlening onder de maat

Op de waardering van onze klanten voor onze dienstverlening ben ik niet trots. Die scoort onder de 7. Wat mij betreft een absolute ondergrens. Onze klant is tevreden over onze medewerkers aan de telefoon, of de vakman in het huis. Maar bewoners zijn ontevreden over de manier waarop wij reparatieverzoeken behandelen, opvolgen en afhandelen. De score is pijnlijk maar komt niet als een verrassing. Wij meten iedere maand de waardering van onze klanten. Veel klachten over reparatieverzoeken komen omdat we ze niet snel genoeg afhandelen. En omdat we bewoners niet goed informeren over de status van hun reparatieverzoek. We geven dit volle aandacht en beloven verbetering.

Betere dienstverlening kost niet meer

Ik geloof overigens dat een betere dienstverlening niet meer kost.  Met dienstverlening die onder de maat is ben je vaak meer tijd kwijt aan het oplossen van klachten en achterstallige vragen. Een goede dienstverlening kan onze bedrijfsvoering efficiënter maken en vergroot het werkplezier. De benchmark is een aansporing om het beter te doen. Voor onze klanten en voor onszelf. Want we willen allemaal trots kunnen zijn op onze prestaties.

Mieke van den Berg, Bestuurder
Chat met ons